Best Buy jobbar vidare för att bli bäst på nätet

Hemelektronikkedjan Best Buy fortsätter att lyfta på nätet. Under årets tredje kvartal ökade deras onlineförsäljning med 15 procent i USA jämfört med samma period förra året. Och nu laddar man inför julhandeln med ett par extra ess i rockärmen.

Världens största hemelektronikkedja Best Buy har offentliggjort sina siffror för årets tredje kvartal. Och försäljningen på nätet som stigit under årets två första kvartal med 7 procent respektive 10,5 procent, fortsätter att öka.

Under det tredje kvartalet ökade onlineförsäljningen med 15,1 procent till 499 miljoner dollar, jämfört med samma period 2012. Nu rustar man inför julhandeln och förutom att satsa på att vara konkurrenskraftiga med sina priser, kommer man att fortsätta med att prismatcha sina nätkonkurrenter.

Annons

Öppnar extra tidigt

Samtidigt har kedjan skalat upp sin verksamhet när det gäller att skicka varor från sina butiker, något man började med i ett 50-tal under årets andra kvartal. Best Buys VD, Hubert Joly, sa då att man planerade att göra det från drygt 200 butiker lagom till julhandeln.

Det verkar dock ha gått fortare än planerat och redan nu dag erbjuder man den möjligheten från mer än 400 butiker. Man laddar också inför starten av julhandeln som i USA sker under Thanksgiving som i år infaller torsdagen den 28 november.

För att få ett litet extra försprång till sina konkurrenter kommer man då att slå upp portarna till sina fysiska butiker redan klockan 6 på morgonen.

 

Källa: IR, Press

Annons