Annons

Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer Visa Handeln i butik minskar

Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

2017-12-11 12:31

Gapet mellan den fysiska handeln och e-handeln ökar.

Kortbolaget Visa rapporterar dystra siffror från andra sidan Nordsjön. Trots shoppingfester som Black Friday så ska detaljhandeln ha minskat under november månad i Storbritannien, jämfört med i fjol.

Jonas Arnberg på HUI Reasearch har i Sverige lyft begreppet “Peak Butik” vilket talar för en liknande utveckling i vårt avlånga land.

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Visa förutspår nu att julhandeln i Storbritannien kommer att minska för första gången sedan 2012.

Annons
Annons
- Novembers dåliga utveckling betyder att vi står fast vid vår tidigare prognos som säger att Storbritannien kommer att få sin första julhandel sedan 2012 med minskad försäljning till konsument, säger Mark Antipof, kommersiell chef på Visa, i ett pressmeddelande.

E-handeln fortsatte att öka

Fysiska detaljhandlare ska under november ha fått se sin försäljning minska för sjunde månaden i rad, enligt Visas siffror.

- Detta medan e-handeln fortsatte sin uppåtgående tillväxttrend, stärkt av konsumenter som utnyttjade möjligheten till erbjudanden under Black Friday, säger Mark Antipof.

Gapet mellan hur det går för e-handeln jämfört med butikshandeln på gatorna sägs nu ha ökat ännu mer. Detaljhandeln i landet sägs överlag gå ganska dåligt men e-handeln fortsätter alltså att öka i ett allt torrare försäljningsklimat.

Handeln som helhet ska ha minskat med strax under en procent under november. Näthandeln växte samtidigt med 2,4 procent, medan butikshandeln sjönk med 3,5 procent.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta