Betalbolaget: Butikerna faller medan e-handeln växer

Gapet mellan den fysiska handeln och e-handeln ökar.

Kortbolaget Visa rapporterar dystra siffror från andra sidan Nordsjön. Trots shoppingfester som Black Friday så ska detaljhandeln ha minskat under november månad i Storbritannien, jämfört med i fjol.

Jonas Arnberg på HUI Reasearch har i Sverige lyft begreppet “Peak Butik” vilket talar för en liknande utveckling i vårt avlånga land.

Annons

LÄS ÄVEN: HUI Research: "Peak butik har inträffat"

Visa förutspår nu att julhandeln i Storbritannien kommer att minska för första gången sedan 2012.

- Novembers dåliga utveckling betyder att vi står fast vid vår tidigare prognos som säger att Storbritannien kommer att få sin första julhandel sedan 2012 med minskad försäljning till konsument, säger Mark Antipof, kommersiell chef på Visa, i ett pressmeddelande.

E-handeln fortsatte att öka

Fysiska detaljhandlare ska under november ha fått se sin försäljning minska för sjunde månaden i rad, enligt Visas siffror.

- Detta medan e-handeln fortsatte sin uppåtgående tillväxttrend, stärkt av konsumenter som utnyttjade möjligheten till erbjudanden under Black Friday, säger Mark Antipof.

Gapet mellan hur det går för e-handeln jämfört med butikshandeln på gatorna sägs nu ha ökat ännu mer. Detaljhandeln i landet sägs överlag gå ganska dåligt men e-handeln fortsätter alltså att öka i ett allt torrare försäljningsklimat.

Handeln som helhet ska ha minskat med strax under en procent under november. Näthandeln växte samtidigt med 2,4 procent, medan butikshandeln sjönk med 3,5 procent.

Annons
Annons