Annons

Betalleverantör går från kortterminaler till E-handel

Betalleverantör går från kortterminaler till E-handel

2014-06-09 11:37

Allt fler handlare som driver fysiska butiker startar även försäljning på nätet. Ett steg som betalleverantören Point vill underlätta med sin nya betallösning för webbshopar, som gör det möjligt att konsolidera e-handeln med den övriga försäljningen i butik.

Point Transaction Systems AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kortterminaler med tillhörande utrustning och tjänster. Företaget levererar lösningar för elektroniska betalningar till alla sorters miljöer, allt ifrån den lilla kvartersbutiken, till butiker i den stora internationella koncernen.

Företaget ingår i Point-koncernen, som även har verksamhet i Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen samt Frankrike, och ger service till cirka 470 000 betalningsterminaler och fler än 20 000 e-handelsplattformar i Europa.

Nu lanserar Point en betallösning för webbshopar, som ger deras kunder möjlighet att konsolidera sin e-handel med den övriga försäljningen i butik. Webblösningen är en viktig pusselbit i Points multikanalserbjudande omfattande såväl fasta som mobila betalningslösningar.
– Lösningen är flexibelt utformad, och för att tillgodose kundens enskilda önskemål och behov finns tre olika paket; Bas, Premium och PremiumPlus. För handlare som både bedriver försäljning i fysisk butik och på webben, finns det många fördelar med att välja en helhetslösning från en och samma leverantör, skriver Point i ett pressmeddelande.

Bättre kontroll

Genom att knyta samman alla kanalerna behöver handlaren bara skriva avtal med en leverantör och kan sen köra alla transaktioner via en och samma betalväxel. Något som ger handlaren total översikt och hjälper dem slippa den omkostnad och administration som flera leverantörer ofta medför.
– Lösningen ger dessutom bättre kontroll över den totala försäljningen och möjliggör jämförelser mellan intäkterna från den fysiska butiken och med den på nätet. En annan fördel är att utöver ett trygghetssystem som ingår i samtliga paket, ingår även PointRapporter där handlaren kan följa upp varje enskild transaktion.
Det är även möjligt att registrera en återkommande kund, och samband med kundens godkännande, sparas då kortuppgifterna centralt hos Point och behöver därefter inte anges vid varje köptillfälle. Istället identifieras stamkunderna på andra sätt och betalningsprocessen kan effektiviseras. Utöver kortbetalningar finns dessutom möjlighet att ta betalt mot faktura/delbetalning samt direktbetalningar mot storbankerna.
– Vår e-handelslösning finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Utöver Point-Rapporter och våra nya terminaler som är redo för NFC och mobila betalningar, omfattar plattformen ett antal nya tekniska lösningar. Bland annat ”Point Pay” – den lilla kortläsaren som gör att du kan betala med kort direkt i en smartphone eller surfplatta, säger Jonas Rörsgård, vd på Point i Sverige.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

danielandersson
2014-06-09 11:39

"ingår även PointRapporter där handlaren kan följa upp varje enskild transaktion."

REVOLUTIONERANDE är ett ord som borde beskriva det här.

Kan man alltså se varje unik siffra/totalsumma för sig?

Att ingen tänkt på detta förut!

simonistic
2014-06-09 12:46

Jag hoppas innerligt att Ehandel.se fick betalt för att skriva denna artikel.

Julius
2014-06-09 12:51

Vi har inte fått betalt, vilket vi aldrig får. Att en stor leverantör av terminaler försöker göra intåg i e-handeln är väl av intresse? Visst de får snacka av sig lite ovan, men det är väl inte så att e-handlare kommer att hoppa på detta direkt.

simonistic
2014-06-09 13:49

@Julle, den kändes lite säljande med rubriken "Sköt alla transaktioner via en och samma betalväxel". Men nu ser jag att ni har ändrat till "Betalleverantör går från kortterminaler till E-handel", vilket är mer informativt, well done ;-)

Julius
2014-06-09 13:54

Ja vi kände att det kanske var rubriken som irriterade lite. Fixad! :)

2014-06-10 00:02

Hej!
Jag arbetar som journalist och tycker att Point har lyckats med sin pressrelease till 100 %. Hur mycket är inte denna artikeln värd för dem, då "redaktionellt" material ger mer trovärdighet än en betald annons? Men egentligen är det ren marknadsföring rakt in i målgruppen. Det är bara att gratta Point.

P.a.tipro
2014-06-10 08:12

Vilket gnäll.... Intressant nyhet för mig som driver e-handel och fysisk butik!

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta