Butikerna blir provrum när alla kanaler smälter samman

Konsumenter som endast handlar i fysisk butik blir allt ovanligare.

Accenture, som förra året köpte e-handelskonsulterna på Brightstep, har undersökt konsumenternas nätvanor när det kommer till klädhandel.

Det är positiva nyheter på modefronten enligt Accentures konsumentundersökning. Ungefär fyra av fem svenskar handlade nämligen kläder online förra året, 79 procent. Detta kan jämföras med året innan, 2014, då endast 67 procent säger sig ha handlat kläder på nätet.

Annons

- Vi köper idag en större andel av våra kläder i onlinebutiker. Detta gör att vi antagligen kommer få se fler varuhuskedjor utöka sin närvaro i digitala kanaler och lansera egna webbshoppar för att behålla sin andel av försäljningen, säger Mattias Boman, ansvarig för Accenture Interactive i Norden.

"Fysiska butikerna blir provrum"

Mattias Boman tar upp Åhlens, och deras digitala satsning, som ett bra exempel på denna utveckling.

- Fortsätter denna trend kan de fysiska butikerna i allt större utsträckning bli ett provrum och plats för inspiration och personlig service, medan själva handeln av plagget sedan sker genom handlarens hemsida eller app, säger Mattias Boman.

"Fler kanaler än någonsin"

Ett bevis på att e-handeln ersätter den fysiska handeln ska vara att 28 procent av svenskarna köper över hälften av sina kläder online, vilket kan jämföras med 20 procent år 2014.

Detta samtidigt som en femtedel, 21 procent, av svenskarna svarar att de endast handlar sina kläder i fysiska butiker. En nedgång från 33 procent året innan.

- Fler kanaler än någonsin är inblandade i konsumentens köpbeslut. Handlarna måste därför sluta hantera de olika kanalerna individuellt och istället erbjuda konsumenterna en heltäckande och positiv upplevelse oavsett var de väljer att hitta inspiration eller handla, säger Mattias Boman avslutningsvis.

Annons