CRM-jätten köper analysföretag för 150 miljarder kronor

Ska hjälpa kunderna att bättre se sin data.

CRM-företaget Salesforce, som även har en e-handelsplattform under namnet Commerce Cloud, köper nu ett stort analysföretag vid namn Tableau.

Tableau omsätter runt en miljard dollar och har som mål att visualisera företags data på olika sätt. De har exempelvis Apoteket som kund och apoteksaktören använder Tableau för att få en mer övergripande insikt i företagets transaktioner, online som offline.

Annons

"Det bästa av två världar"

Salesforce gillar uppenbarligen det som Tableau håller på med och betalar nu 15,7 miljarder dollar för bolaget, runt 150 miljarder kronor, i en transaktion som dock sker med aktier. Ett faktum som även gör att den exakta köpesumman inte är huggen i sten, då aktievärdet flukturerar.

- Vi sammanför nu världsettan inom CRM med världsettan inom analysplattformar. Tableau hjälper människor att se och förstås data, och Salesforce hjälper människor att engagera och förstå kunder. Det är verkligen det bästa av två världar för våra kunder, säger Marc Benioff, styrelseordförande hos Salesforce, i ett pressmeddelande.

Tableau hoppas nu att nå många nya kunder genom Salesforce stora nätverk.

- Att gå ihop med Salesforce kommer att förbättra vår förmåga att hjälpa människor överallt att se och förstå data. Som en del av världens ledande CRM-företag kommer Tableaus intuitiva och kraftfulla analyser att göra det möjligt för miljontals människor att upptäcka insikter över hela deras organisationer, säger Adam Selipsky, vd och koncernchef i Tableau.

Annons