Caliroots kliver in i Holland med lokal sajt

Streetwearföretaget fortsätter sin internationella expansion i Holland med en skräddarsydd sajt och lokala betalningsmetoder.

Under förra året såg Caliroots en tillväxt på 50 procent online och totalt omsatte bolaget strax under 200 miljoner kronor. Streetwearföretagets starka tillväxt på nätet beror delvis på ett lyckat lokaliseringsarbete i de nordiska länderna, och i år hoppas man på ett liknande resultat ute i Europa.

Tidigare i år har Caliroots rullat ut lokala sajter i Tyskland samt Frankrike och nu är det dags för Holland att få en skräddarsydd sajt med lokala betalningsmetoder. Och att anpassa sajten lokalt är en viktig del i företagets expansionsplaner.

Annons

– En lokalanpassad sida med lokalt språk, rätt betalalternativ och fraktsätt gör att vi ökar konverteringen på befintlig trafik. Vi kan även börja driva in ny trafik genom köpta kanaler på en lönsam nivå, säger Fredrik Winberg, marknadschef på Caliroots.

Storbritannien står på tur

Enligt Winberg skiljer sig köpbeteendet åt i olika länder och det handlar inte bara om att pricka in rätt betalalternativ och fraktsätt.

– Det finns även andra faktorer som är viktiga, till exempel Trusted Shops i Tyskland för ökad trygghet och lokala avvikelser när det kommer till sortiment och vilka produkter du visar upp.

Näst på tur är Storbritannien men när sajten är redo att rullas ut är inte helt spikat ännu.

– Vi har inget exakt datum för lanseringen av UK, vår ambition är dock att lansera under den här månaden, säger Fredrik Winberg.

Annons