Clas Ohlson lanserar E-handel för mobilen

Clas Ohlson lanserar en mobilversion av sin nya e-handel. Den mobilanpassade sajten är en fortsättning på företagets multi-kanalstrategi som sjösattes i våras, med den nya nätbutiken, och lanseras samtidigt på Clas Ohlsons samtliga marknader, som förutom Sverige består av Norge, Finland och Storbritannien.

Sedan den nya e-handelsplattformen lanserades i april tidigare i år har Clas Ohlsons totala distansförsäljning ökat väsentligt. Antalet besökare från mobila enheter har också ökat och står idag för cirka 20 procent av den totala trafiken till Clas Ohlsons hemsida.

Denna andel hoppas man nu kunna öka och ta vara på med sin nya mobilanpassade sida.

Annons

– Mobilens potential, både som ett köpverktyg men också som en källa till information, är stor och vi hoppas såklart mycket på att vår nya mobilsida både ska öka servicegraden och leda till fler köp både online och i butik bland befintliga och nya kunder på samtliga marknader, säger Catrin Folkesson, e-handelschef på Clas Ohlson.

M-handeln väntas öka kraftigt

Enligt Posten och HUI:s E-handelsbarometer för årets andra kvartal äger idag sju av tio nätskonsumenter en smartphone. Drygt 13 procent av dessa har någon gång köpt något via sin mobiltelefon och andelen väntas öka kraftigt de kommande åren.

48 procent av alla konsumenter som äger en smartphone, men som ännu inte handlat varor med den, kan tänka sig att göra det i framtiden. Något som man på Clas Ohlson vill vara förberedda på.

– Den nya mobilsidan ökar tillgängligheten för kunderna och förenklar upplevelsen för de som besöker Clas Ohlsons hemsida via mobilen. Mobilsidan är uppbyggd med responsiv design för optimalt gränssnitt i alla smarta telefoner, säger Catrin Folkesson.

Källa: Press

Annons