Helgläsning: CoolStuff-chefen om kampen mot ständig rea

"Party-Nicklas" lämnade festen för toppjobb hos CoolStuff.

Det har snart gått ett år sedan Nicklas Nangarra, för en del känd som "Party-Nicklas", lämnade sitt arbete som PR- och marknadschef på Partykungen. Efter tre år hos e-handlaren i Gävle hade han börjat längta hem till familjen i Skåne, och när det dök upp en öppning hos CoolStuff tog han chansen.

LÄS ÄVEN: Partykungens sociala medier-proffs går över till CoolStuff

Annons

Nu har Nicklas Nangarra rollen som Country Manager Sverige hos det snabbväxande e-handelsföretaget i Malmö.

- Arbetsbeskrivningen för Country Manager finns nog inte, utan vad man gör är beroende på vilket företag man jobbar på, säger han om sitt jobb när vi ses i samband med Emeet Stockholm.

"Varje produkt får sitt fokus"

CoolStuff har vuxit kraftigt de senaste åren, och en av Nicklas Nangarras viktigaste arbetsuppgifter är förstås att se till att utvecklingen fortsätter på samma sätt. Han ansvarar bland annat för att ta hand om företagets marknadsföring i alla kanaler - ett arbete som kan variera i mängd och upplägg beroende på vilken tid på året det är.

LÄS ÄVEN: CoolStuff slog 200 miljoner och tripplade resultatet

Det handlar om planering, att ta fram olika typer av samarbeten, att skapa innehåll, och - inte minst - att besvara ett och annat av de mejl som kommer in till CoolStuffs kundtjänst.

- Vi arbetar som så att vi har en egen inköpsavdelning, vilket gör att vi hela tiden har en dialog om vilka produkter som kan flyga viralt och marknadsföringsmässigt, och vad vi själva tror på. Vi tar inte bara in saker på måfå utan vi får kanske fem produkter i veckan, vilket gör att vi har ett ganska litet sortiment. Varje produkt får sitt fokus sett till hur och till vem vi ska nå ut med den.

- Så det är mycket hands on att vi tänker kring varje produkt. Och att hitta rätt samarbeten för att att nå en viss målgrupp som kan vara intresserad av en viss produkt.

Annons

"Black Friday är superrörigt"

Och nuförtiden saknas det knappast tillfällen att bygga sina kampanjer kring. När Nicklas Nangarra började på CoolStuff stod Alla hjärtans dag för dörren, och nu har Halloween precis avverkats. På söndag är det dags för en kombination av Singles Day och Fars dag, varav särskilt den sistnämnda är viktig för CoolStuff, som säljer mycket presenter.

Och om bara några veckor väntar nästa stora shoppinghögtid.

- Black Friday är också superrörigt eftersom det är så många olika företag som slåss om utrymmet. Och ovanpå det har vi en julhandel som redan har startat. Många är redan ute och ska köpa julklappar, säger Nicklas Nangarra.

Finns det någon särskild produkt som ni lyfter fram just nu?

- Det som går jättebra hos oss just nu är alla adventskalendrar. Det har blivit superstort. Så vi har satsat mycket i år på att få in olika adventskalendrar som passar till exempel par, men även varianter som för barn och djur. Och vi märker redan att den försäljningen ökar. Så folk har ganska bra framförhållning.

Produkter som säljer eller drar trafik

Vilka produkter CoolStuff spenderar marknadsföringspengar på, avgörs enligt Nicklas Nangarra av hur populära de är. Inför Fars dag exempelvis, blandas tidigare storsäljare med nyheter som har potential att bli nya favoriter. De produkter som sedan "presterar bra", som Nicklas Nangarra uttrycker det, får en större budget.

- Så det är inte upp till vad vi tror och vill utan det är helt beroende på vad konsumenten är ute efter, säger han, och fortsätter:

- Det finns olika strategier. Antingen är det en produkt som säljer väldigt bra eller så är det en produkt som drar in väldigt mycket trafik för att den är intressant att kolla på. Och sen i det ledet så vill man ju få konsumenten att hitta andra produkter som liknar den första, som vi kan sälja in om den första inte var just det de var ute efter.

"Det är för mycket rea"

Men trots att Nicklas Nangarra arbetar med marknadsföring och kampanjer, så är han inte överdrivet förtjust i att kampanjerna har blivit så många.

- Vi sitter i en ganska svår situation för vi säljer mycket under just julhandeln. Det är vår största högtid. Och så har vi en Black Friday som kommer mitt i november, då man får rea ut mycket av produkterna för att få in kunderna som ska köpa. Så man vill helst inte dra ut på Black Friday för då förlorar man ju försäljning inför julen.

Är det lite synd att det blir en så tight period med alla shopping-högtider nu på hösten?

- Ja, jag tycker att det är jättetråkigt. Det är för mycket rea generellt sett. Jämför man med när vi var små, då fanns det ju bara en rea man kände till och det var dagarna efter jul. Nuförtiden är det rea både på sommaren, hösten, våren och vintern och till det kommer Cyber Monday, Black Friday och Singles Day, och det kommer säkert att komma ännu fler reor. Jag tycker att det blir alldeles för mycket nerpushade priser. Konsumenten gör ju jättebra fynd numera.

"Tvungna att rätta oss efter marknaden"

Förra året valde en del företag att satsa på välgörenhet istället för nedsatta priser i samband med Black Friday. Det förekom också att butiker bojkottade hela eventet, och en e-handlare höll till och med stängt under dagen för att, som det hette, "skapa eftertanke och medvetenhet".

LÄS ÄVEN: E-handlare håller stängt under hela Black Friday

Att avstå från att ha kampanjer i samband med exempelvis Black Friday är dock inget kort som CoolStuff planerar att satsa på.

- Jag tror att om man är först med de här tankarna och får publicitet för det, då sitter man i en bra sits. Men om man försöker härma beteenden samtidigt som den största strömmen går åt ett annat håll, då tror jag att man kan förlora på det. För vår del är det inte aktuellt att göra något ställningstagande, utan jag tror att vi är tvungna att rätta oss efter marknaden.

- Dessutom har vi redan planerat vår kampanj och bestämt vilka produkter vi kommer att sänka priset på.

Vill se BF-gräns på 24 timmar

Nicklas Nangarra vill inte gå in i detalj på hur CoolStuff kommer att lägga upp sin Black Friday, men han meddelar att företagets kampanj kommer att pågå under en ganska begränsad tid. Det är definitivt inte tal om att köra Black Friday i en eller två veckor.

- Det gör ju också att man mjölkar ur kulturen kring Black Friday. Best case scenario så skulle man nästan ha haft en trend där man bara säljer under 24 timmar och att alla får arbeta med det utrymmet. Det blir väldigt problematiskt för alla e-handlare om folk börjar sälja en vecka tidigare, för då måste alla andra följa med. Annars får de inte någon trafik.

- Så det tycker jag ser ganska dystert ut, om det fortsätter på det sättet. Då får vi en längre kampanjperiod och alla får minskade intäkter. Och konsumenten går ju egentligen därifrån som vinnaren.

Givande med strukturellt arbete

Det kommande året ser Nicklas Nagarra stora möjligheter framför allt med CoolStuffs egna varumärke, som bolaget har arbetat mycket med. Han trivs bra med att jobba hos CoolStuff, som han beskriver som ett "äldre" e-handelsföretag.

- Partykungen skulle jag nog se mer som en startup i sin form. Jag tycker om båda bolagen, men för mig har det varit en stor mognad att arbeta mer strukturellt i en större verksamhet. Det har varit väldigt givande.

CoolStuff och Partykungen har på många sätt samma målgrupp, menar Nicklas Nangarra. Han tycker dock att det finns en stor skillnad i de roller han har haft på de båda företagen. Om han tidigare på många sätt agerade en sorts frontfigur i sin roll som "Party-Nicklas", så är det hos CoolStuff ett annat fokus på produkterna.

- Partykungen - det är festen man kommer till, och Coolstuff - det är produkterna man tar med sig dit. Det är den skillnaden jag ser. Sen har jag haft turen att få arbeta med roliga produkter på båda företagen.

Annons