Exklusivt: CoolStuffs internationella sajt är nu uppe

Äntligen har Sveriges prylbutik på nätet öppnat dörrarna för världen.

I några veckor nu har vi vetat om att CoolStuffs internationella sajt varit nära lansering. Bolaget har sedan långt tillbaka suttit på domänen CoolStuff.com som de köpt för en ansenlig summa. I dag är dock första dagen den kommer till verklig nytta då prylbutiken med säte i Malmö öppnar upp för världen.

- Det är det ena och det andra som behöver fixas plus att vi vill synka det med att ansvariga personer är tillbaka från semester, skrev Christian Omander, medgrundare av CoolStuff, till oss häromdagen.

Annons

Nu är dock testerna över och sajten ligger uppe för världen att shoppa ifrån. CoolStuff har bland mycket annat redan testat att skicka med det nya logistikflödet innan man slängde upp sidan.

Hur har ni löst logistiken?

- Logistiken kommer gå med DHL som vi även använder för våra tyska leveranser idag. Tjänsten heter DHL Paket International. Paketen kommer skickas ner i bulk till Tyskland tillsammans med de tyska paketen och därifrån sprids vidare. Leveransen kommer ta ca 2-3 dagar till de flesta länder i Europa. Vi kommer erbjuda relativt låg leveranskostnad och även fri frakt över ett visst belopp för att var attraktiva för kunden. Som konsekvens så kommer vi behöva subventionera frakterna en hel del, säger Christian Omander.

Hur hanterar ni betalningarna?

- Som betalleverantör kommer vi använda Adyen som på ett bra sätt kan hantera betalningar från hela världen.

Hur arbetar ni med ert befintliga utbud när det kommer till den internationella sajten?

- Vi kommer ha vårt vanliga utbud på CoolStuff.com. När det är produkter med strömkontakt så har vi en del produkter även med kontakt för UK medan andra har vi endast EU-kontakt, det vill säga svensk kontakt. På sikt är planen dock att erbjuda allt med både EU- och UK-kontakt.

Hur planerar ni att nå ut?

Annons

- Vi kommer göra en mjuklansering och bara marknadsföra oss i den utsträckning att vi får in tillräckligt med besökare för att kunna mäta och utvärdera hur de beter sig på sajten och om de konverterar. Utifrån den analysen kommer vi sedan trimma sajten och försöka få upp konverteringsfrekvensen, och först därefter planera marknadsföringsstrategi och om det är några länder som vi bör satsa extra på.

Några specifika marknader som ni kommer satsa på primärt?

- Generellt kan sägas att det är Europa som vi tror på och vi kommer arbeta lite extra hårt för att få sajten att fungera i UK. Halva vår omsättning är under julen så vi hoppas såklart att kunna ha fått bra rullning på sajten till jul så vi kan trycka på lite extra med marknadsföring då.

Annons