Annons

Däcksajt gick från noll till två miljoner på tre månader

Däcksajt gick från noll till två miljoner på tre månader

2015-05-20 10:10

Med en minimal budget har däcksajten Tyred.se på kort tid nått en omsättning på 2 miljoner kronor i månaden. Nu siktar det småländska familjeföretaget på en första årsomsättning på 20 miljoner.

Familjen Karlsson har sålt däck och fälgar i sin butik Nettodäck i Oskarshamn sedan 1992. Under 2014 bestämde man sig för att komplettera med e-handel, och sedan lanseringen i november har det rullat på i högt tempo.

Efter endast tre månader omsätter Tyred.se, som nu har 40 000 produkter i nätbutiken, 2 miljoner kronor i månaden och siktar på att nå en första årsomsättning på 20 miljoner kronor.

– Vi trodde inte själva att det skulle gå så fort framåt som det gjorde på så kort tid, vilket resulterade i att min pojk Christian och jag fick sitta dygnet runt för att inte tappa det. Nettodäck i Oskarshamn som är grunden till hela sidan har fått ta in mer personal för att kunna hantera det tryck som alltid blir under däcksäsong, säger Kenth Karlsson, VD och grundare av Tyred.se.

En genomtänkt strategi

Bakom framgången ligger en genomtänkt strategi och Tyred.se har valt att satsa på kortare Adwords-kampanjer och närvaro på prisjämförelsesajter. Man har även lagt fokus på mobilitet och användarvänlighet och kunder kan bland annat optimera sitt köp genom att kombinera däck och fälgar från olika leverantörer.

Annons
Annons

För att klara av det lager som krävs har man valt att använda sig av dropshipping där leverantören skickar varorna direkt till slutkonsument.

– Vi vill alltid ge bilentusiasterna rätt information snabbt, vilket gått över förväntan. Nu får en av oss tre, Christian släppa däcken, han har heltidsjobb i e-handeln, säger Kenth Karlsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Annons
Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Klarnas VD efter mötet med ministrarna:

Klarnas VD efter mötet med ministrarna: "Behövs utbildning"

Pratade om ID-kapningar och överskuldsättning.

Annons
Annons
Han tar över blomsterkoncernen

Han tar över blomsterkoncernen

Ny chef för det nordiska storföretaget.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta