Annons

Däcksajt gick från noll till två miljoner på tre månader

Däcksajt gick från noll till två miljoner på tre månader

2015-05-20 10:10

Med en minimal budget har däcksajten Tyred.se på kort tid nått en omsättning på 2 miljoner kronor i månaden. Nu siktar det småländska familjeföretaget på en första årsomsättning på 20 miljoner.

Familjen Karlsson har sålt däck och fälgar i sin butik Nettodäck i Oskarshamn sedan 1992. Under 2014 bestämde man sig för att komplettera med e-handel, och sedan lanseringen i november har det rullat på i högt tempo.

Efter endast tre månader omsätter Tyred.se, som nu har 40 000 produkter i nätbutiken, 2 miljoner kronor i månaden och siktar på att nå en första årsomsättning på 20 miljoner kronor.

– Vi trodde inte själva att det skulle gå så fort framåt som det gjorde på så kort tid, vilket resulterade i att min pojk Christian och jag fick sitta dygnet runt för att inte tappa det. Nettodäck i Oskarshamn som är grunden till hela sidan har fått ta in mer personal för att kunna hantera det tryck som alltid blir under däcksäsong, säger Kenth Karlsson, VD och grundare av Tyred.se.

En genomtänkt strategi

Bakom framgången ligger en genomtänkt strategi och Tyred.se har valt att satsa på kortare Adwords-kampanjer och närvaro på prisjämförelsesajter. Man har även lagt fokus på mobilitet och användarvänlighet och kunder kan bland annat optimera sitt köp genom att kombinera däck och fälgar från olika leverantörer.

Annons
Annons

För att klara av det lager som krävs har man valt att använda sig av dropshipping där leverantören skickar varorna direkt till slutkonsument.

– Vi vill alltid ge bilentusiasterna rätt information snabbt, vilket gått över förväntan. Nu får en av oss tre, Christian släppa däcken, han har heltidsjobb i e-handeln, säger Kenth Karlsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta