Annons

Däcksajt gick från noll till två miljoner på tre månader

Däcksajt gick från noll till två miljoner på tre månader

2015-05-20 10:10

Med en minimal budget har däcksajten Tyred.se på kort tid nått en omsättning på 2 miljoner kronor i månaden. Nu siktar det småländska familjeföretaget på en första årsomsättning på 20 miljoner.

Familjen Karlsson har sålt däck och fälgar i sin butik Nettodäck i Oskarshamn sedan 1992. Under 2014 bestämde man sig för att komplettera med e-handel, och sedan lanseringen i november har det rullat på i högt tempo.

Efter endast tre månader omsätter Tyred.se, som nu har 40 000 produkter i nätbutiken, 2 miljoner kronor i månaden och siktar på att nå en första årsomsättning på 20 miljoner kronor.

– Vi trodde inte själva att det skulle gå så fort framåt som det gjorde på så kort tid, vilket resulterade i att min pojk Christian och jag fick sitta dygnet runt för att inte tappa det. Nettodäck i Oskarshamn som är grunden till hela sidan har fått ta in mer personal för att kunna hantera det tryck som alltid blir under däcksäsong, säger Kenth Karlsson, VD och grundare av Tyred.se.

En genomtänkt strategi

Bakom framgången ligger en genomtänkt strategi och Tyred.se har valt att satsa på kortare Adwords-kampanjer och närvaro på prisjämförelsesajter. Man har även lagt fokus på mobilitet och användarvänlighet och kunder kan bland annat optimera sitt köp genom att kombinera däck och fälgar från olika leverantörer.

Annons
Annons

För att klara av det lager som krävs har man valt att använda sig av dropshipping där leverantören skickar varorna direkt till slutkonsument.

– Vi vill alltid ge bilentusiasterna rätt information snabbt, vilket gått över förväntan. Nu får en av oss tre, Christian släppa däcken, han har heltidsjobb i e-handeln, säger Kenth Karlsson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta