Annons

De har kartlagt vad som blev årets julklapp på nätet Fr v: Jonas Friman, Wilhelm Schenning, Carl Enbom och Rickard Bergeling

De har kartlagt vad som blev årets julklapp på nätet

2018-12-28 11:52

Har undersökt data från 5 000 köp.

Wilhelm Schenning, Carl Enbom, Jonas Friman och Rickard Bergeling grundade år 2016 tjänsten Woilà. Det är en automatiserad service som ska ge konsumenten pengarna tillbaka om en vara sänks i pris efter att hon eller han har genomfört ett köp på nätet. 

Tanken är att man som konsument ska få mellanskillnaden tillbaka utan att behöva ha någon kontakt med butiken i fråga.

Eftersom Woilà alltså sysslar med prisbevakning sitter bolaget även på en del intressanta e-handelsnyheter. Genom att titta på vilka varugrupper som var populärast inför julen, har företaget till exempel kunnat utse vad som blev årets julklapp om man bara räknar in e-handeln.

"Kan se vad som faktiskt är mest sålt"

Och det blev varken hemelektronik eller återvunna klädesplagg som fick e-handelskunderna på fall det här året. Istället ska det ha varit skönhetsprodukter i allmänhet - och parfym i synnerhet - som fick kunderna att klicka på köpknappen.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Begagnatjättarna prisar Årets julklapp: "Har aldrig varit bättre"

- Vi ser tydligt att den mest populära kategorin inför jul är produkter är skönhet och hälsa, och att den allra största specifika varugruppen är parfym. Vanligtvis utses årets julklapp innan handeln ens nått sina största peakar inför jul. Men vi kan se vad som faktiskt är mest sålt på riktigt, säger Woilàs vd Wilhelm Schenning i ett pressmeddelande.

Woilàs undersökning bygger på anonymiserad data från omkring 5 000 köp från vad företaget beskriver som "de stora e-handlarna i Sverige".

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Annons
Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Annons
Annons
Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta