Annons

Den svenska E-handeln slår nya tillväxtrekord

Den svenska E-handeln slår nya tillväxtrekord

2013-05-23 08:13

Den svenska näthandeln ökar explosionsartat. Under årets första kvartal ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma period i fjol. Sport- och fritidsartiklar står för den största ökningen, men även i mogna branscher, som böcker, film och musik fortsätter tillväxten.

E-barometern för årets första kvartalet är nu ute, och det är munter läsning för alla e-handlare. Under årets första tre månader ökade e-handeln med 18 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det är den största ökningen procentuellt sedan motsvarande kvartal 2007.
– Det senaste halvåret har Postens paketvolymer ökat kraftigt. E-handelns enorma tillväxttakt är en bekräftelse på hur viktig e-handeln är för alla företag i dag, säger Postens e-handelsexpert Arne Andersson.
Alla branscher växer så det knakar men den största tillväxten står Sport- och fritid för med en ökning på hela 32 procent. Heminredning och möbler ökar med 26 procent och hemelektronik steg med 20 procent. Även böcker och media som är en mogen marknad ökade med 4 procent.
– Den uppåtgående trenden att handla heminredning på nätet är en bekräftelse på vad vi länge sett vara på gång. Här blir det också allt viktigare med hemleveranser framförallt när det gäller större saker som möbler, säger Arne.
Kraven ökar i takt med tillväxten

Men i takt med att e-handeln ökar så ställs det också högre krav. Var tredje kund tycker det är viktigt att få sin beställda vara snabbt och de flesta vill även bestämma hur varan ska levereras. Den ökade konkurrensen gör också att begreppet fri frakt verkar vara här för att stanna.

Det blir också allt viktigare att ha ett nära samarbete mellan inköp, logistik och marknadsföring för att öka förutsättningarna för att bedriva en lönsam handel. Allt för att säkra leveranser och undvika att ha tomt på hyllorna.
– Kunderna blir besvikna om varorna de söker inte finns i lager och konkurrensen mellan dagens e-handlare är stenhård, motsvaras inte kundens förväntningar finns det alltid någon annan att gå till. Framgångsreceptet för en fortsatt positiv utveckling är smart logistik och att ge konsumenten en köpupplevelse under hela köpprocessen, säger Arne Andersson.
E-barometern ges ut av Posten i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. Vill ni ta del av hela rapporten med mer intressant läsning om e-handelns tillväxt kan ni göra det här (.pdf).

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Kocken
2013-05-23 10:06

Ökar handeln lika fort som antalet webbutiker ökar?

Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta