Annons

E-avtalet kommenterar nya lagen och uppdaterar mallar

E-avtalet kommenterar nya lagen och uppdaterar mallar

2014-06-16 09:04

Den nya distans- och hemförsäljningslagen som nyligen trädde i kraft, lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, ger många e-handlare huvudvärk. Något som E-avtalet vill hjälpa till att lindra och webbtjänsten har nu implementerat en stor uppdatering på grund av EU:s nya konsumentdirektiv.

Konsumentdirektivet, som trädde i kraft den 13:e juni, innehåller stora förändringar som påverkar de allra flesta e-handelsföretag. Främst av allt ökar informationskravet på e-handlare och de största förändringarna ligger inom reglerna för ångerrätten. Har du inte uppdaterat dina köpvillkor är det verkligen dags.

Lagom till de nya direktiven trädde i kraft genomförde E-avtalet, leverantören av köpvillkor och köpinformation för e-handelsföretag, en genomlysning av tjänsten och uppdaterade de dynamiska villkorsmallarna på över 40 punkter för att möta de nya kraven.

Enligt tjänstens grundare Johan Frykendahl finns det både positiva och negativa nyheter för e-handelsföretagen med de nya direktiven.
– Bland ljuspunkterna finns bland annat ett uttalat undantag i ångerrätten för plomberade hygienprodukter, någon som marknaden efterfrågat länge. En annan nyhet är även att det nu införs ett värdeminskningsavdrag om produkter till exempel returneras utan eller med ett trasigt produktemballage, säger Johan Frykendahl.

Orderkommentarens vara eller icke vara

Det nya värdeminskningsavdraget är något som många reagerat över och den nya versionen av E-avtalet innehåller en beräkningsmodell för detta. Syften är att förenkla kommunikationen mot konsumenterna men även för att hjälpa e-handelsföretagen att etablera en effektiv modell.

– Sista ordet är nog inte sagt om det nya värdeminskningsavdraget och det kommer nog ta lång tid innan det finns tillräckligt med praxis som är tillämpbar för alla branscher på det här området. Vi räknar med att uppdatera E-avtalet vid flera tillfällen de närmaste åren, säger Johan Frykendahl.

En annan nyhet i det nya konsumentdirektivet är att reglerna vid leveransförseningar har tuffats till. Numera kan konsumenter begära leverans till ett visst datum om det görs innan avtalet sluts, och de har då rätt att häva köpet om det säljande företaget inte kan leverera enligt kundens önskemål.

– Eftersom det är ganska vanligt att e-handlare har en kommentarsruta i kassan kan konsumenterna enligt de nya reglerna skriva in leveransönskemål där och sedan bara avbeställa om det säljande företaget inte lyckas möta önskemålet. Av den anledningen kanske man som e-handlare skall fundera på rutans vara och icke vara framöver, säger Johan Frykendahl.

Rådgivningshjälp från jurist

Det finns även en del informationskrav man bör tänka på som man inte alltid kan avhandla i köpvillkoren. I många fall kommer e-handlare även att behöva se över andra delar i sina butiker.

Viktiga exempel är att man nu måste skriva ut att det föreligger en betalningsförpliktelse vid köp. Ett annat informationskrav är att man nu måste lämna ytterligare information på vissa produktsidor, exempelvis om produkten köps med ett tilläggsavtal.
– Missar man sånt här kan man riskera att mista rätten till betalning, detta är något som vi försöker hjälpa våra kunder med så gott det går. Med bakgrund i de stora förändringarna som skett och de hårdare informationskraven kommer E-avtalet även erbjudas tillsammans med rådgivningshjälp från en jurist. Vi har tidigare fått förfrågningar kring denna typ av rådgivning så det känns bra att kunna erbjuda detta, säger Johan Frykendahl.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons
Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Zalando börjar ta betalt för frakten i tre länder till

Kräver ett visst belopp.

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Indiska stärker upp med två nya digitala stjärnor

Ny marknadschef och e-handelschef.

Annons
Annons
Kedjan avbryter rekonstruktion:

Kedjan avbryter rekonstruktion: "Det går inte längre"

E-handelsdrömmen gick i kras.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta