E-boken ökar men behöver en svensk Kindle

Dagens Handel rapporterar idag hur e-boken vinner läsare. Det är statistik ifrån Elib som visar på att svenskarna förra året köpte tre gånger fler e-böcker än 2010. Det ska dock endast handla om ca 81 000 böcker.

I statistiken ingår inte e-böcker som köpts ifrån utländska e-bokhandlare vilket vi gissar är en betydlig mängd med tanke på Amazons Kindle och Apples iPad, båda med egna marknadsplatser för e-böcker.

Annons

Dagens Handel skriver att den svenska e-bokhandeln står för en försvinnande liten del av den svenska bokmarknaden och John Greiff, vd på Elib, har följande kommentar till TT:

– Vi ligger fortfarande långt efter framför allt USA, där försäljningen är uppe på kanske tio procent av den totala bokförsäljningen.

Vi minns även Adlibris rekorddagar under julhandeln då de under flera dagar skickade ut över 60 000 fysiska böcker per dygn och en av dagarna nådde de 70 000.

En av orsakerna till svenskarnas ökade e-boksintresse sägs vara Zlatans självbiografi. Vi gissar att just denna bok distribuerats väl i de digitala leden. Utbudet sägs nämligen främst bestå av äldre böcker vilket förmodligen inte lockar nya läsare på samma sätt.

E-bokmarknaden växer givetvis också på grund av att folk skaffar sig nya mobiler och surfplattor som går att läsa på. Det är även detta Akademibokhandeln och Bokus satsar på med sitt koncept Dito. För att den svenska e-bokhandeln skall ta ordentlig fart krävs det förmodligen en svensk Kindle eller att koncept som Dito lyckas vinna över de traditionella bokläsarna.

Källa: dagenshandel

Uppdatering 2012-04-05:
Elib har angivit felaktiga siffror. Det var inte 81 000 e-böcker som sålts utan 61 000.

– Vi har gett de här siffrorna till väldigt många. Det är djupt olyckligt. Och jag har egentligen inget att säga mer än att felet nu är åtgärdat, säger Elibs vd Johan Greiff till Svensk bokhandel

Annons

Annons