Annons

E-handeln har en allt större effekt på köpcentrum

E-handeln har en allt större effekt på köpcentrum

2014-11-28 11:27

Den ökade e-handeln har gjort det tufft för många fysiska butiker. Den har även börjat påverka tillväxttakten för stora köpcentrum, och i takt med att våra köpbeteenden förändras, kan handeln på nätet mycket väl bidra till en köpcentrumdöd i Sverige.

Vi har tidigare skrivit om ett antal handlare som fått slå igen, till stor del på grund av e-handeln. Det pratas också om att konkurrensen från stora köpcentrum påverkar butiker i städerna, men många upplever att konkurrensen från stormarknader, inte haft lika stor påverkan som näthandeln.

Då har snarare e-handeln en större inverkan på köpcentrum. Just nu pågår en förändring i hur vi konsumerar. Näthandeln har ökat stadigt varje år och det finns de som tror att framtidens handel till stor del kommer att ske över nätet.

– Jag tror att det är viktigt att inse att nästa generation kommer att bete sig på ett helt annat sätt. De som är uppfödda med iPad och dator så att säga, de har mycket lättare att använda andra hjälpmedel för att handla. Så jag tror att den stora revolutionen kommer kanske om tio-femton år, säger Ove Krafft, forskare vid företagsekonomiska institutionen vid Handelshögskolan i Göteborg.

Vill nyttja tiden bra

I USA pratas det en del om hur e-handeln leder till öde köpcentrum, tomma på butiker. I Sverige är vi inte riktigt där ännu men tillväxten för landets köpcentrum är nu nere på låga 0,8 procent, jämfört med detaljhandelns tillväxt på 2 procent. Det enligt köpcentrumbarometern från HUI Research.

– Jag tror att det är ett trendbrott på gång. Tiden är knapp för människor. Man vill nyttja sin tid på ett bra sätt. Man vill uppleva positiva saker och så vidare. Den här passiva, tråkiga delen av handeln vill man nog gärna släppa ifrån sig och då kan man hitta vägar att prenumerera på varor och olika delar av e-handel och så vidare, säger Ove Krafft.

 

Källa: SR

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Så gick det under

Facit: Så gick det under "årets sämsta vecka"

Lägre temperaturer kan ha boostat e-handeln.

Annons
Annons
Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Kung Carl XVI Gustaf - svenskarnas drömmigaste bud

Många krav på listan.

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

Annons
Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta