E-handeln i Norden fortfarande efter USA och UK

62 procent handlar online varje månad.

I USA och Storbritannien handlar omkring 80 procent av befolkningen online minst en gång i månaden, medan snittet för de nordiska länderna ligger på drygt 62 procent. Det konstaterar analysföretaget AudienceProject i en ny undersökning, som dock också passar på att nämna att Sverige leder den nordiska ligan med 71 procent som handlar på nätet minst en gång i månaden.

Kvinnor e-handlar mest

I alla de undersökta länderna utom USA är kvinnorna flitigare än männen när det kommer till att handla på nätet, men e-handel är vanligt förekommande i alla åldersgrupper.

Annons

Att många konsumenter gör research i en kanal för att sedan handla i en annan är känt sedan länge, men enligt AudienceProject är det ett tillvägagångssätt som är betydligt vanligare i Norden än i USA och Storbritannien. Medan konsumenter i Norden till exempel gärna jämför priser på nätet och sedan e-handlar, alternativt får inspiration i en butik och sedan beställer på nätet, utför både amerikaner och britter i högre utsträckning bägge delarna på nätet.

Apotea kommer före Wish

I alla undersökta länder har det blivit allt vanligare att e-handla i mobilen, och på flera håll gjordes dubbelt så många köp i mobilen i år jämfört med för bara ett par år sedan. Allra starkast är utvecklingen dock i Finland, där antalet personer som e-handlar i mobilen är tre gånger så många 2017 som 2015.

En avgörande skillnad mellan Norden, USA och Storbritannien är att Amazon har placerat sig som det solklara förstahandsvalet när amerikaner och britter ska välja nätbutik. I Danmark var det Wish som tog hem förstaplatsen, i Sverige Apotea, i Norge Ebay och i Finland Verkkokauppa.com.

AudienceProjects rapport bygger på enkätsvar som samlades in under årets tredje kvartal. Totalt ska enkäterna ha samlat 1,5 miljoner deltagare i de aktuella länderna. 

Annons