Annons

E-handeln i Norden fortfarande efter USA och UK Apotea mest populärt i Sverige?

E-handeln i Norden fortfarande efter USA och UK

2017-12-29 10:33

62 procent handlar online varje månad.

I USA och Storbritannien handlar omkring 80 procent av befolkningen online minst en gång i månaden, medan snittet för de nordiska länderna ligger på drygt 62 procent. Det konstaterar analysföretaget AudienceProject i en ny undersökning, som dock också passar på att nämna att Sverige leder den nordiska ligan med 71 procent som handlar på nätet minst en gång i månaden.

Kvinnor e-handlar mest

I alla de undersökta länderna utom USA är kvinnorna flitigare än männen när det kommer till att handla på nätet, men e-handel är vanligt förekommande i alla åldersgrupper.

Att många konsumenter gör research i en kanal för att sedan handla i en annan är känt sedan länge, men enligt AudienceProject är det ett tillvägagångssätt som är betydligt vanligare i Norden än i USA och Storbritannien. Medan konsumenter i Norden till exempel gärna jämför priser på nätet och sedan e-handlar, alternativt får inspiration i en butik och sedan beställer på nätet, utför både amerikaner och britter i högre utsträckning bägge delarna på nätet.

Apotea kommer före Wish

I alla undersökta länder har det blivit allt vanligare att e-handla i mobilen, och på flera håll gjordes dubbelt så många köp i mobilen i år jämfört med för bara ett par år sedan. Allra starkast är utvecklingen dock i Finland, där antalet personer som e-handlar i mobilen är tre gånger så många 2017 som 2015.

Annons
Annons

En avgörande skillnad mellan Norden, USA och Storbritannien är att Amazon har placerat sig som det solklara förstahandsvalet när amerikaner och britter ska välja nätbutik. I Danmark var det Wish som tog hem förstaplatsen, i Sverige Apotea, i Norge Ebay och i Finland Verkkokauppa.com.

AudienceProjects rapport bygger på enkätsvar som samlades in under årets tredje kvartal. Totalt ska enkäterna ha samlat 1,5 miljoner deltagare i de aktuella länderna. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta