E-handeln som hoppas starta masspersonifieringen

En ny svensk e-handel baserad på 3D-printing har lanserats och teamet bakom har stora planer för sin tjänst.

Företaget Tingeer AB har nu lanserat Personesse.se, en e-handel där kunden kan designa sina egna smycken. Vi har tidigare i år även fått den svenska startupen UniqD som säljer armband som kunderna själva får designa. Allt sker förstås med hjälp av 3D-printing.

Tingeer startades i april 2014 och erbjuder detaljhandelsföretag en 3D-printingtjänst för e-handel där konsumenten själv får vara med och påverka designen innan köpet sker. De är alltså en leverantör av tjänsten som man nu kan använda på Personesse.

Annons

Teamet bakom Tingeer och Personesse består av Markus Eileryd, civilekonom och VD, Dr Björn Möller, forskare på KTH och CTO, Per Larsson, maskiningenjör och CAD-expert från KTH samt Patrik Jonell, mjukvaruutvecklare och användbarhetsexpert från KTH. Företaget är uppenbart väl rustat på teknikfronten.

- Vår bedömning är att vi rör oss mot en tillvaro där konsumenten är mer involverad i hur slutprodukten ser ut och här lämpar sig 3D-tekniken väl för att kunna leverera unika och individanpassade produkter. Vår bedömningen är att när både företag och konsumenten väl förstått fördelarna med 3D-printing tekniken, så kommer det att bli svårt att motivera sig att köpa massproducerade produkter, säger Markus Eileryd.

En global trend

Företaget ska se en global trend där konsumenterna allt mer får bestämma självas hur produkterna ska se ut.

- NikeID samt Converse Custom är två bra exempel på globala varumärken som har börjat erbjuda sina konsumenter personifierade produkter där varje produkt är individanpassad och unik, säger Eileryd.

Man säger sig dock vara medvetna om att kunderna inte vill anpassa allt för mycket. Det kan lätt bli för komplicerat och Tingeer ska nu testa var den gränsen går vid olika situationer.

Företaget äger inte någon 3D-printer själva utan använder sig av underleverantörer både i Sverige och internationellt. Det handlar helt enkelt om att knyta samma e-handel och 3D-printing i en kundvänlig produkt.

- Vår målsättning är att gå från dagens massproduktion till det som vi ser som framtidens ”masspersonifiering” av konsumentvaror, säger Markus Eileryd.

 

Annons

Från vänster: Patrik Jonell, Markus Eileryd,
Per Larsson och Björn Möller

Annons