E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

Nestlé meddelar siffrorna för helåret 2016. Enligt Financial Times hade livsmedelsjätten en mycket dålig tillväxt. Den organiska tillväxten låg på 3,2 procent vilket sägs vara den sämsta på två decennier. Företaget erkänner att det var lägre än förväntat men samtidigt att de låg över branschens genomsnitt.

Företaget omsatte strax under 800 miljarder kronor för helåret med ett rörelseresultat på lite över 120 miljarder kronor.

Annons

När vi tittar på e-handeln ser tillväxten dock mycket bättre ut. Livsmedelsföretagets e-handel ska ha vuxit med 18 procent under 2016.

- Vi är glada att meddela att e-handelsförsäljningen nu bidrar till nästan 5 procent av vår totala försäljning medan den endast stod för 2,9 procent år 2012. Vilket innebär att vår e-handelsförsäljning har ökat med 18 procent förra året, säger François-Xavier Roger, ekonomichef på Nestlé.

Högre utan Nespresso

Ekonomichefen tillägger även att om man tar bort den välkända kaffesuccén Nespresso så var tillväxten ännu högre för gruppen som helhet:

- Om vi tar bort Nespresso, som är en annan affärsmodell i sig själv, så ökade vår e-handelsförsäljning med 34 procent, säger François-Xavier Roger.


Från Nestlés årsrapport

Företaget säger sig även kunna mäta hur stor marknadsandel de har online och offline gällande sina olika produktområden. Och enligt egna mätningar ska man göra bra ifrån sig när det kommer till e-handel.

- Vi investerar i innovation, vi investerar i marknadsföring, vi investerar i att göra vårt utbud av produkter mer exklusivt, men vi investerar även mycket i nya kanaler och detta är verkligen kärnan i vår strategi, och e-handel är en bra illustration av det, säger François-Xavier Roger.

Annons
Annons