Annons

E-handelsbranschen står inför stora utmaningar Ole Vinje

Krönika: E-handelsbranschen står inför stora utmaningar

2017-09-27 07:00

Digitaliseringen går allt snabbare. Koncernchefen för e-handelsjätten Komplett ger här sin bild av läget.

Den nya industriella revolutionen har pågått i många år, men aldrig tidigare har vi pratat så mycket om digitalisering. Det beror på att takten har ökat.

Tioårig plan för tekniken

Låt mig utveckla. För över tio år sedan heldigitaliserade vi på Komplett vårt lager. Kunderna kunde beställa varor på nätet och få hem paketet nästan orört av mänskliga händer. Leveranstiden blev kortare och kundnöjdheten ökade. När företag idag pratar om det digitala skiftet är det precis den typen av processer de ska genomföra. Många av ändringarna i svenskt näringsliv handlar fortfarande om att eliminera och förenkla repetitiva uppgifter. För företagsledare som idag sitter med sådana planer framför sig på skrivbordet är rådet tveklöst, gör det!

Repetitiva uppgifter ska bort, men utvecklingen stannar inte där. När vi 2004 automatiserade vårt lager var vi i framkant. Idag är automatiserade lagerlösningar implementerade i flera svenska och utländska företag. För oss som Nordens ledande e-handelsaktör är det nödvändigt att ligga i framkant. Då kan vi inte tveka att använda den senaste tekniken. Vi har redan börjat planera företagets tekniska utveckling för de närmsta tio åren.

Sätt AI på kundtjänsten

Artificiell intelligens i mötet med kunden är ett av de viktigaste fokusområdena under de kommande åren. Med artificiell intelligens kan vi hantera det ökande antalet enkla och repetitiva kundförfrågningarna med hög kvalité. Detta innebär att vår personal på kundservice kommer att få mer tid till att arbeta med mer komplicerade problemställningar som kunden kan ha. Vi kommer inte att bli färre anställda, men kravet på spetskompetens och kunskap kommer att öka. Jag är säker på att vi kommer att rekrytera fler som har utbildning inom matematik, analys och programmering. 

Parallellt med detta har vi ett stort ”big data” projekt där vi samlar information om trender och kundernas behov. Här samarbetar vi med Google som dagligen tar emot och analyserar 3,5 miljarder sökningar i hela världen. Alla dessa sökningar säger något om vad vi människor lägger tid på och efterfrågar. För oss handlar det om att fånga upp konsumenttrender så att vi så snabbt som möjligt kan erbjuda kunderna vad de vill ha.

Annons
Annons

Nätbutiken anpassar sig till kunden

Som en förlängning av detta handlar det för oss om att skräddarsy kundupplevelsen till individens behov. Detta innebär att nätbutiken ser annorlunda ut för en datorentusiast än vad den gör för en motionär som tränar till ett lopp.

Även om leveranser med drönare är osannolikt inom den närmsta tiden så utvecklas det hela tiden nya leveransalternativ. Med digitala lås kan snart leveranser ske innanför ytterdörren utan att kunden behöver vara hemma. Vi vill ta så litet tid som möjligt från kunden. Låsproducenten Assa Abloy är en av de som satsar hårt på detta och förutspår en kraftig ökning fram till 2020.

Hantera kundens data med respekt

En lika stor utmaning för digitaliseringen och e-handeln handlar därför om personuppgiftshantering och att säkerställa mekanismer som bidrar till ett ömsesidigt förtroende mellan konsument och butik. De som har kontroll över kunddatan och behandlar den på ett ordentligt och ärligt sätt kommer att vara framtidens vinnare.

E-handelsbranschen står inför stora utmaningar framåt. Den största utmaningen handlar om att förändra konsumtionsvanor och vinna kundernas förtroende.

Ole Vinje

Koncernchef Komplett Group

Komplett är en av Nordens största e-handelshandelsaktörer med totalt 18 nätbutiker. Komplett Group omsätter över 7 miljarder svenska kronor och har 800 anställda i koncernen.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta