E-handelsjätten höjer avgiften för alla klädsäljare

Kläder nu dyrast på plattformen.

Amazon har de senaste åren satsat allt mer på mode. En bransch de tidigare legat efter inom men som de nu också vill vinna. E-handlaren har lanserat tekniska prylar för modemänniskor och även flera egna klädmärken.

LÄS ÄVEN: Egna sportkläder nästa stora satsning för Amazon?

Annons

Nu tar nätjätten ett nytt tag kring de e-handlare som säljer modeprodukter på Amazons marknadsplats. De höjer helt enkelt priserna.

Business Insider rapporterar att de e-handlare som säljer varor i kategorin kläder och accessoarer, hos Amazon, nu får se sin försäljningsavgift öka från 15 till 17 procent. Inom handväskor och solglasögon stiger avgiften från 15 till 18 procent, men bara för varor över 75 dollar.

Dyrare smycken blir billigare

Billiga smycken får den största käftsmällen där Amazon nu kommer att ta ut 20 procent i avgift. Detta gäller dock bara på produktvärden på 0-250 dollar, när priset går över 250 dollar så sänks avgiften till 5 procent. Denna ändring sägs handla om att få in dyrare smycken på marknadsplatsen.

Enligt tidningen ska kläder (apparel) nu ha den högsta avgiften på Amazons marknadsplats. Anledningen till ökningen kan enligt Business Insider vara en av två saker.

Antingen vill Amazon minska tredjepartssäljarnas andel av försäljningen, till förmån för företagets egna varumärken. Eller så har Amazons satsningar på mode helt enkelt gjort dem så starka att de tror att de kan motivera prisökningen, utan att förlora kunder eller säljare.

Annons