Annons

E-handelstullar oväntat i topp när Trump gör om NAFTA E-handeln har seglat upp som en kärnfråga i NAFTA-förhandlingarna

E-handelstullar oväntat i topp när Trump gör om NAFTA

2017-08-10 10:03

Trump vill mångdubbla gränsen för tullfri import.

USA:s president Donald Trump gick till val på att omförhandla frihandelsavtalet NAFTA, som han menade hade resulterat i att många jobb i USA hade försvunnit när fabrikerna flyttat till Mexiko, där arbetskraften är billigare.

Omförhandlingen av avtalet är nu i full gång - och det har visat sig att e-handeln oväntat blivit en av de hetaste stridsfrågorna. 

NAFTA står för North American Free Trade Agreement. Det är ett handelsavtal avsett att underlätta handeln mellan Mexiko, USA och Kanada som trädde i kraft 1994.

Vill höja från 50 till 800 dollar

Trumpadministrationens linje i förhandlingarna är nu att förenkla handeln -  och i synnerhet e-handeln - ytterligare mellan de tre länderna. I juli presenterade USA:s förhandlingsdelegation nämligen idén att drastiskt öka möjligheterna för mexikaner och kanadensare att e-handla från amerikanska bolag, som exempelvis Amazon och eBay. Om detta skriver nyhetsbyrån Reuters.

I dagsläget får mexikanerna enligt avtalet importera e-handlade varor för upp till 50 dollar utan att behöva betala tullavgifter och för kanadensarna är gränsen endast 20 dollar. För de som bor i någon av USA:s delstater är dock gränsen för tullfri e-handelsimport från utlandet hela 800 dollar - och nu vill Trump att samma summa ska gälla även för de andra länderna.

Annons
Annons

“Öppnar en helt onödig bakdörr”

Förslaget har dock mötts av hård kritik. Från Mexikos sida befarar man att en så kraftigt höjd gräns för tullfri import skulle lämna “bakdörren öppen” även för asiatiska e-handelsaktörer, såsom Alibaba. Den farhågan har fått bland annat Mexikos inhemska sko- och textilindustrier att slå bakut, eftersom de tror att många mexikaner kommer köpa asiatiska varor via USA om förslaget blir verklighet. 

- Det här öppnar en helt onödig bakdörr för import från länder utanför NAFTA:s handelsområde, sa den mexikanska finansministern Ildefonso Guajarado i samband med ett NAFTA-relaterat event i förra veckan.

Kanada befarar prisdumpning

I Kanada har förslaget, förutom bland de inhemska industrierna, också orsakat ramaskri bland aktörer inom den fysiska handeln, som nu är rädda att landets e-handlare kommer att dumpa sina priser för att kunna konkurrera med de stora e-handelsbolagen från grannlandet och från Asien. 

För att förhindra detta har kanadensiska och mexikanska affärsmän föreslagit att e-handelsföretagen ska kunna bevisa att produkterna är gjorda i Nordamerika för att de ska få importeras tullfritt till Mexiko och Kanada.

- Vi kan inte öppna dörren för varor som kommer in i regionen från andra världsdelar helt skattefritt när vi samtidigt pratar om att skapa nya jobb. Det två sakerna går helt emot varandra, sade Moises Kalach, som leder den internationella förhandlingsdelegationen som representerar Mexikos företag under eventet.

Finansministern visade e-handlad tröja

Och den mexikanska finansministern valde att statuera ett exempel. För att illustrera problemet med tullfri import, kom han iklädd en jacka som han sa sig ha köpt på internet för 250 dollar.

- Föreställ er att det var gratis att importera för 800 dollar. Kan ni föreställa er hur många tröjor Vietnam skulle kunna skicka till Mexiko i ett paket för mindre än det priset? De skulle lätt kunna översvämma oss med paket med hundra tröjor i varje, sade Ildefonso Guajarado under mötet.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Annons
Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta