E-handlare blev Jobbskapare – frontar ny kampanj

Blir ett av ansiktena utåt inför höstens valrörelse.

Lyfta inspirerande entreprenörer och visa på företagandets positiva effekter på samhället. Det är huvudfokuset för organisationen Företagarnas nya digitala kampanj, som har fått namnet Jobbskaparna.

Ska öka politikers förståelse 

Mer exakt handlar kampanjen om att visa att företagare ofta ligger bakom fenomen som sysselsättning, tillväxt och välfärd, och nu har totalt sex entreprenörer valts ut till att vara kampanjens ansikten utåt. En av dem är Rickard Lyko, som tillsammans med sin familj har grundat e-handeln Lyko.

Annons

LÄS ÄVEN: Ryktet stämde - Lyko till börsen

Enligt Företagarna har fyra av fem jobb i Sverige sedan 90-talet skapats av företag med färre än 50 anställda. Förhoppningen är nu att Rickard Lyko och de andra entreprenörerna, som har gjort avtryck inom allt från svenska snabbmatsrestauranger till miljöanpassade lastbilar, ska öka kunskapen om företagarnas villkor.

- Med kampanjen vill Företagarna bidra till stolthet bland företagare och dessutom öka förståelsen hos politiker för vikten av företagande, inte minst lokalt. På kommunal nivå är exempelvis småföretagen, med sina medarbetare, Sveriges klart största skattebetalare. I Sverige står småföretagen för den största andelen av skatteintäkterna i hela 217 av landets 290 kommuner, och är därmed livsviktiga för finansieringen av kommunal service och välfärd, skriver Företagarna i ett pressmeddelande.

Vill se krafttag mot kompetensbrist

Deltagarna i kampanjen ska ha valts ut för att visa på den mångfald som finns bland de svenska företagen. Företagarna kommer att använda kampanjen för att få gehör för sina hjärtefrågor när det blir dags för valrörelse i höst.

- Det ska vara lätt att starta, driva, utveckla och sälja företag i Sverige. Därför kommer vi att arbeta hårt för att minska på onödig byråkrati som bromsar företagare, ett förbättrat skattesystem som gör att det lönar sig mer med företagande, arbete och utbildning, och inte minst reformer som kan råda bot på den allvarliga kompetensensbrist som råder i Sverige, säger Företagarnas vd Günther Mårder.

LÄS ÄVEN: Visionära e-handlare ska inspirera andra

Rickard Lyko uppges ha varit medlem i Företagarna i snart nio år. I företagarnas pressmeddelande beskrivs han som "e-handelsentreprenören som tagit familjeföretaget in i framtiden". I en film som ingår i kampanjen säger Rickard Lyko bland annat att en av hans bästa egenskaper som företagare, är att han är bra på att delegera uppgifter till personer som kan utföra dem på ett bättre sätt. 

Annons
Annons