E-handlare börjar med egen grönsaksodling

Ska ta sina matleveranser till en ny nivå.

Snabba leveranser med färskvaror kräver som bekant att man har koll på sin logistik, och då är det kanske inte fel med lite extra satsningar på området. Så resonerar i alla fall det kinesiska e-handelsföretaget JD.com, som nu ska börja med grönsaksodling i egen regi. Det rapporterar den kinesiska nyhetssajten Nikkei.

Mer exakt handlar det om att odla grönsaker i vad som beskrivs som “högteknologiska växthus”, och JD genomför satsningen ihop med det japanska företaget Mitsubishi Chemical Holdings. Ambitionen uppges vara att skicka färska grönsaksleveranser till kinesiska konsumenter, och meningen är att Mitsubishi ska bidra med kunskap inom allt ifrån vilka grönsaker som är lämpliga att odla till hur de ska paketeras och märkas.

Annons

Hundratals ton sallad och spenat

JD:s och Mitsubishis växthusanläggning, som ska öppna nästa vår, kommer att ligga i närheten av Peking och ha en yta på 10 000 kvadratmeter. Totalt är investeringen på över 7,16 miljoner amerikanska dollar.

Enligt uppgift ska JD bland annat planera att odla hundratals ton av grönsaker som sallad och komatsuna (en japansk spenatlikande växt, reds. anmärkning). E-handelsföretaget har enligt Nikkei dessutom planer på att bygga fler växthus i andra kinesiska städer längre fram.

Annons