E-handlare lurade på stora belopp i ny bedrägerivåg

Många tredjepartssäljares konton kapade.

Tiotusentals dollar ska ha dragits ifrån många tredjepartssäljares konton hos Amazon. Detta rapporterar bland annat Wall Street Journal. E-handlare som säljer på Amazons marknadsplats har blivit utsatta för hackare som via stulna uppgifter har tagit över deras konton.

Bedragarna har sedan ändrat bankkontot som kontot är kopplat till och lagt upp varor till löjligt låga priser. En populär vara att locka kunderna med verkar ha varit Nintendos nya spelkonsol Switch. En produkt som sedan snabbt lett till en ökad försäljning för kontot ifråga. Bedragaren har sedan tagit pengarna och lämnat kontot. Några varor har förstås inte skickats ut.

Annons

Hundratals mail från arga kunder

Kunderna är inte de som blir drabbade hårdast då de via Amazons köpskydd kan få tillbaka pengarna. E-handlarna är istället de som hamnar i kläm. De blir vad vi förstår betalningsskyldiga, även om de förstås kan bestrida detta, men inte bara det utan deras konto blir även översköljt av arga kundmail.

För NBC News berättar en av de drabbade säljarna att hon fortfarande har flera hundra obesvarade mail från arga kunder som undrar var deras Nintendo Switch är någonstans. Hon hävdar även att detta har pågått ett tag utan att Amazon gjort något åt det. Amazon var dock den som kontaktade och meddelade att kontot förmodligen var hackat.

Att ta över tredjepartssäljares konton ska inte vara någon ny bedrägerimetod men nu verkar Amazon blivit en allt attraktivare måltavla för dessa hackare.

Stulna uppgifter från den mörka webben

Den nya vågen av kapade säljarkonton ska enligt flera medier komma ifrån stulna uppgifter från “the dark web”. Uppgifter som stulits från andra webbplatser, inte Amazon, och nu säljs vidare. Bedragare använder nu dessa uppgifter i allt högre grad för att ta över Amazonsäljares konton.

- Det har alltid funnits de med onda avsikter i världen som försöker dra nytta av konsumenter för ekonomisk vinning, men samtidigt som bedragare blir smartare så blir vi också det, kommenterade en talesperson för Amazon den senaste tidens bedrägerier på marknadsplatsen.

För Fox Business berättar en advokat som representerar flera tredjepartssäljare att mer än ett dussin av hans klienter är drabbade. De ska ha förlorat hälften av sina månatliga inkomster på mellan 15 000 dollar och 100 000 dollar. En säljare av väskor förlorade 60 000 dollar under förra månaden.

Amazon kommenterar inte individuella fall men säger att man hela tiden försöker stävja dessa bedrägerier. Företaget rekommenderar alla tredjepartssäljare att aktivera tvåstegs-verifiering så att säljarna även behöver bekräfta sin inloggning via sina mobil, utöver själva inloggningsuppgifterna.

Annons
Annons