E-handlare vill att fler skall kunna swisha på nätet

Bankernas egen betaltjänst Swish sprider sig sakta inom e-handelsbranschen. Flera näbutiker försöker nu automatisera betalmetoden som bankerna inte ämnat direkt för näthandel. En utveckling som nu uppmärksammats av bland annat Swedbank.

I början av juli berättade vi om den nya betaltjänsten Swish och att företag nu även kunde ta emot Swish-betalningar. Bankerna samarbetar dock inte speciellt bra och har olika implementationer av Swish. Detta gör det något osäkert att införa betalsättet i kassan.

E-handlare är dock inte lättskrämda utan flera tar nu emot Swish i kassan på lite olika sätt.

Annons
Annons

Partykungen var tidigt ute

Nätbutiken Partykungen.se har även gått ut brett med att de nu stödjer Swish. Detta via en egenutvecklad lösning som automatiskt kollar av Swish-betalningar och ser till att systemet är någorlunda skalbart. Att automatisera Swish är just problemet och något som hade förenklats om bankerna kunde samarbeta kring ett gemensamt API (gränssnitt).

Swish har ingen central organisation bakom sig utan är en bankgemensam tjänst. På Facebook, som skall vara deras gemensamma front, har de gått ifrån att ett API eventuellt skulle kunna komma, till att inget API utvecklas.

– Det finns ingen planerad utveckling av ett API för tillfället, skriver Swish på Facebook.

Detta är förstås tråkigt för de som hade hoppats på driftsäkra moduler för alla banker och plattformar.

Sortiment bjuder på modul

Annons
Annons

Det finns dock redan en modul för Swish som utvecklats av Sortiment.se, en nätbutik som numera tar emot Swish. Modulen är utvecklad för plattformen Prestashop och Swedbank. Sortiment skall även dela med sig av den till andra e-handlare som vill testa den nya betalmetoden.

Hur går då swishandet för exempelvis Sortiment och Partykungen? Joel Svensson, VD på Partykungen, som gärna talar gott om Swish har följande kommentar:

– Det ligger stadigt på runt 6 procent av kunderna som väljer Swish och genomsnittsordern ligger bara några kronor under genomsnittsordern, meddelar Joel Svensson.

Andelen som väljer Swish lär dock variera beroende på bransch, kundbas och säkert även på implementation. Anton Troedson, medgrundare av Sortiment.se, rapporterar ännu högre siffror:

– För vår egen del fortsätter Swish att vara en succé, kollar man den gångna veckan så ligger Swish-betalningarna på lite över 15 procent av alla beställningar, säger Anton Troedson.

Att kunderna gillar att betala med Swish och att betalsättet är billigt för e-handlare samt bidrar till god likviditet är förstås positivt. Det som fattas nu är att bankerna skall samarbeta kring ett API.

Friktion med andra betalsätt

Det spekuleras i att bankerna håller tillbaka lite kring Swish. Det är tydligt att betaltjänsten inte riktar sig till e-handlare utan främst skall fungera som alternativ till kontanter för butiker, föreningar och organisationer. Inte som alternativ till kortbetalningar och även direktbetalningar på nätet.

Detta sagt så tjänar förstås bankerna på Swish och kontrollerar betalsättet helt själva. Men det är förmodligen någon form av friktion bakom kulisserna som gör att ett API inte finns med i planerna. Det kan förstås också bara vara bankerna som är dåliga på att samarbeta eller inte förstår sig på e-handeln, vilket inte hade varit första gången.

Swedbank verkar vara den bank som är mest proaktiv gällande e-handel och Swish. De är även billigast med 1,50 kronor per transaktion om man redan är företagskund. Både Sortiment och Partykungen har även utvecklat sina lösningar mot just Swedbank.

Hetaste betalalternativet

Joel Svensson meddelar att han i nästa vecka skall ha ett möte med Swedbank och Swish om deras implementation på Partykungen. De hade nämligen sett Partykungens pressmedelande och är nyfikna på hur företaget jobbar med Swish på nätet.

Vi kan bara hoppas att Joel lyckas övertyga dem om att nätet inte är något att förbise i sin framtida satsning. På önskelistan skall Joel bland annat ha smidigare återbetalningar till kunder som gör returer.

– Just nu känns det som att Swish har en riktigt stark formel för att lyckas. Säkerheten för både kunden och e-handlaren är så hög att endast direktöverföring är i samma klass – samtidigt som det är betydligt mer bekvämt att använda sin mobil än leta rätt på sin dosa. Detta i kombination med det otroligt låga transaktionspriset gör att just nu känns Swish som det hetaste betalningsalternativet på marknaden, säger Anton Troedson på Sortiment.se.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!