Annons

E-handlare vill att fler skall kunna swisha på nätet

E-handlare vill att fler skall kunna swisha på nätet

2014-08-15 15:30

Bankernas egen betaltjänst Swish sprider sig sakta inom e-handelsbranschen. Flera näbutiker försöker nu automatisera betalmetoden som bankerna inte ämnat direkt för näthandel. En utveckling som nu uppmärksammats av bland annat Swedbank.

I början av juli berättade vi om den nya betaltjänsten Swish och att företag nu även kunde ta emot Swish-betalningar. Bankerna samarbetar dock inte speciellt bra och har olika implementationer av Swish. Detta gör det något osäkert att införa betalsättet i kassan.

E-handlare är dock inte lättskrämda utan flera tar nu emot Swish i kassan på lite olika sätt.

Partykungen var tidigt ute

Nätbutiken Partykungen.se har även gått ut brett med att de nu stödjer Swish. Detta via en egenutvecklad lösning som automatiskt kollar av Swish-betalningar och ser till att systemet är någorlunda skalbart. Att automatisera Swish är just problemet och något som hade förenklats om bankerna kunde samarbeta kring ett gemensamt API (gränssnitt).

Swish har ingen central organisation bakom sig utan är en bankgemensam tjänst. På Facebook, som skall vara deras gemensamma front, har de gått ifrån att ett API eventuellt skulle kunna komma, till att inget API utvecklas.

– Det finns ingen planerad utveckling av ett API för tillfället, skriver Swish på Facebook.

Detta är förstås tråkigt för de som hade hoppats på driftsäkra moduler för alla banker och plattformar.

Sortiment bjuder på modul

Det finns dock redan en modul för Swish som utvecklats av Sortiment.se, en nätbutik som numera tar emot Swish. Modulen är utvecklad för plattformen Prestashop och Swedbank. Sortiment skall även dela med sig av den till andra e-handlare som vill testa den nya betalmetoden.

Hur går då swishandet för exempelvis Sortiment och Partykungen? Joel Svensson, VD på Partykungen, som gärna talar gott om Swish har följande kommentar:

– Det ligger stadigt på runt 6 procent av kunderna som väljer Swish och genomsnittsordern ligger bara några kronor under genomsnittsordern, meddelar Joel Svensson.

Andelen som väljer Swish lär dock variera beroende på bransch, kundbas och säkert även på implementation. Anton Troedson, medgrundare av Sortiment.se, rapporterar ännu högre siffror:

– För vår egen del fortsätter Swish att vara en succé, kollar man den gångna veckan så ligger Swish-betalningarna på lite över 15 procent av alla beställningar, säger Anton Troedson.

Att kunderna gillar att betala med Swish och att betalsättet är billigt för e-handlare samt bidrar till god likviditet är förstås positivt. Det som fattas nu är att bankerna skall samarbeta kring ett API.

Friktion med andra betalsätt

Det spekuleras i att bankerna håller tillbaka lite kring Swish. Det är tydligt att betaltjänsten inte riktar sig till e-handlare utan främst skall fungera som alternativ till kontanter för butiker, föreningar och organisationer. Inte som alternativ till kortbetalningar och även direktbetalningar på nätet.

Detta sagt så tjänar förstås bankerna på Swish och kontrollerar betalsättet helt själva. Men det är förmodligen någon form av friktion bakom kulisserna som gör att ett API inte finns med i planerna. Det kan förstås också bara vara bankerna som är dåliga på att samarbeta eller inte förstår sig på e-handeln, vilket inte hade varit första gången.

Swedbank verkar vara den bank som är mest proaktiv gällande e-handel och Swish. De är även billigast med 1,50 kronor per transaktion om man redan är företagskund. Både Sortiment och Partykungen har även utvecklat sina lösningar mot just Swedbank.

Hetaste betalalternativet

Joel Svensson meddelar att han i nästa vecka skall ha ett möte med Swedbank och Swish om deras implementation på Partykungen. De hade nämligen sett Partykungens pressmedelande och är nyfikna på hur företaget jobbar med Swish på nätet.

Vi kan bara hoppas att Joel lyckas övertyga dem om att nätet inte är något att förbise i sin framtida satsning. På önskelistan skall Joel bland annat ha smidigare återbetalningar till kunder som gör returer.

– Just nu känns det som att Swish har en riktigt stark formel för att lyckas. Säkerheten för både kunden och e-handlaren är så hög att endast direktöverföring är i samma klass – samtidigt som det är betydligt mer bekvämt att använda sin mobil än leta rätt på sin dosa. Detta i kombination med det otroligt låga transaktionspriset gör att just nu känns Swish som det hetaste betalningsalternativet på marknaden, säger Anton Troedson på Sortiment.se.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Krus
2014-08-15 15:38

Spännande! Känns ju onekligen som något de inte kan blunda för.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta