Annons

E-handlares leksaksreklam fälls för könsdiskriminering

E-handlares leksaksreklam fälls för könsdiskriminering

2014-01-29 11:54

Pixmanias julreklam har hamnat i blåsväder. En privatperson ansåg att deras reklam för leksaker var könsdiskriminerande och anmälde den till Reklamombudsmannen. Något RO håller med om och Pixmanias reklam fälls nu för könsdiskriminering.

Lagom till jul gjorde Pixmania lite extra reklam för leksaker. Något som inte uppskattades av alla, åtminstone inte dess utförande. Nätbutiken ska ha annonserat både på sajten och via e-postutskick, och då gjort skillnad på leksaker för killar och tjejer.

Bland killarna leksaker fanns bland annat leksaksbilar, actionfigurer och Lego, medan tjejernas leksaker bestod av dockor med glittrande klänningar, Barbie-figurer och sminkbord. Något som fick en privatperson att anmäla Pixmania till Reklamombudsmannen.
– För tjejer finns endast traditionellt "flickiga" leksaker i rosa. För pojkar finns endast traditionellt grabbiga leksaker. Varför klassas leksaker på detta sätt? Vad finns för tjejer som vill leka med "pojkleksaker" och pojkar som vill leka med "flickleksaker". Behöver man kan man väl kategorisera på ålder. Sedan är det upp till varje barn vad de vill leka med, står det i anmälan.

Ändrat rubrikerna

RO håller med om att reklamen är nedvärderande för båda könen och har därför valt att fälla Pixmanias reklam för könsdiskriminering. Pixmania har ändrat rubrikerna på sajten för att "respektera svensk kutym", och gör numera ingen skillnad mellan de leksaker som tidigare traditionellt har varit avsedda för pojkar respektive för flickor.
– Dessa ändringar ska inte under några omständigheter betraktas som ett erkännande av ett fel från annonsörens sida, utan som ett uttryck för annonsörens vilja och strävan att uppfylla kundernas förväntningar, skriver RO i sitt uttalande.
Pixmania ber inte om ursäkt men påpekar att man sätter stor vikt vid en perfekt efterlevnad av de regler som gäller i varje land där man finns representerad.
– Vad man kan konstatera är att annonsören tagit till sig av beslutet och ändrat sin rubricering på sajten. Det är glädjande, säger Reklamombudsmannen, Elisabeth Trotzig.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

biz
2014-01-29 12:41

Löjligt!, snart blir vi väl anmälda för att vi har tjejer som poserar i tjejkläder (bh+trosa etc) och killar i kalsonger på bilderna, vi kanske skulle vara mer PK och ha killar i behå & trosa och tjejer i kalsonger och inget på överkroppen i reklamen men då blir det väl sexistiskt med topless tjejer istället - omöjligt att göra helt rätt i Sverige :)

Mathias Andersson
2014-01-29 16:20

Så extremt barnsligt

bslask
2014-01-29 16:31

Det börjar snart bli pinsamt att säga vilket land man kommer ifrån. Snacka om i-landsproblem!

Vad innebär en "fällande dom" från RO?
Jag hade haft mer respekt för Pixmania om de hade stått på sig!

Charlotte_N
2014-01-30 15:20

Typiskt Sverige...

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta