E-handlarna fortsätter att dominera detaljhandeln

Amazon klättrar rejält i listan över världens mest värdefulla varumärken, samtidigt återtar man förstaplatsen i kategorin detaljhandel.

Då var det dags igen för Millward Browns årliga lista, BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands. För elfte året i rad har researchgruppen rankat världens mest värdefulla varumärken och i år har det blivit ett tronskifte i toppen.

Förra året lyckades Apple peta ner Google från topplaceringen men sökjätten har i år återtagit förstaplatsen. Tvåa kommer alltså Apple medan Microsoft kvalar in på en tredjeplats i år igen. En lite mer intressant förändring på listan är att Amazon letat sig in på plats sju.

Annons
Annons

Två svenskar på listan

Amazon har klättrat hela sju placeringar och kniper därmed även förstaplatsen i kategorin detaljhandel. En plats man återtar från Alibaba som i år endast hamnar på plats 18 totalt och på en andraplats efter Amazon i detaljhandelskategorin.

Något som innebär att det även i år är två e-handlare utan fysiska butiker som rankas som de två mest värdefulla varumärkena inom detaljhandeln. På plats tre och fyra hamnar The Home Depot och Walmart.

Andra renodlade e-handelsföretag på listan över världens mest värdefulla varumärke totalt är Ebay och JD.com, plats 91 respektive 99. Bland de svenska företagen hamnar Ikea på plats 55 medan H&M hamnar på plats 79.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!