Annons

E-handlarna fortsätter att dominera detaljhandeln

E-handlarna fortsätter att dominera detaljhandeln

2016-06-09 10:20

Amazon klättrar rejält i listan över världens mest värdefulla varumärken, samtidigt återtar man förstaplatsen i kategorin detaljhandel.

Då var det dags igen för Millward Browns årliga lista, BrandZTM Top 100 Most Valuable Global Brands. För elfte året i rad har researchgruppen rankat världens mest värdefulla varumärken och i år har det blivit ett tronskifte i toppen.

Förra året lyckades Apple peta ner Google från topplaceringen men sökjätten har i år återtagit förstaplatsen. Tvåa kommer alltså Apple medan Microsoft kvalar in på en tredjeplats i år igen. En lite mer intressant förändring på listan är att Amazon letat sig in på plats sju.

Två svenskar på listan

Amazon har klättrat hela sju placeringar och kniper därmed även förstaplatsen i kategorin detaljhandel. En plats man återtar från Alibaba som i år endast hamnar på plats 18 totalt och på en andraplats efter Amazon i detaljhandelskategorin.

Annons
Annons

Något som innebär att det även i år är två e-handlare utan fysiska butiker som rankas som de två mest värdefulla varumärkena inom detaljhandeln. På plats tre och fyra hamnar The Home Depot och Walmart.

Andra renodlade e-handelsföretag på listan över världens mest värdefulla varumärke totalt är Ebay och JD.com, plats 91 respektive 99. Bland de svenska företagen hamnar Ikea på plats 55 medan H&M hamnar på plats 79.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta