E-handlarnas favoritleverantör utökar kassan med 85 miljoner

Har bland annat jobbat med Footway, Na-kd och Daniel Wellington - nu utökas expansionen i USA.

Det svenska tech-bolaget Funnel, vars affärsidé är att hjälpa e-handlare som vill förbättra effekten av sin marknadsföring i sociala medier, tar sin pågående USA-satsning ännu ett steg.

Svårt att utvärdera annonskampanjer

Det sker med hjälp av 85 miljoner dollar, som företaget får in via en investeringsrunda som leds av Balderton Capital. Även företagets befintliga ägare, Industrifonden och Zobito, deltar i rundan.

Annons

- Insikten när vi startade Funnel var att många e-handlare hade svårt att utvärdera sina annonskampanjer. Det fanns bolag som hjälpte till med att köpa annonsutrymme, samt med att skapa och utvärdera annonser. Men när man skulle utvärdera effekten så använde man spreadsheets. Det är fortfarande så i många fall, förklarar Funnels VD Fredrik Skantze för DI Digital.

Förutom USA-satsningen ska de nya pengarna även gå till att utveckla bolagets pernumerationsbaserade mjukvarutjänst.

Jobbat med Daniel Wellington och Footway

Sedan starten 2012 har företaget även jobbat med kända e-handelsföretag såsom Farfetch, Made.com, Daniel Wellington, Na-kd och Footway.

I nuläget räknar Fredrik Skantze med att Funnel omsätter runt 20 miljoner kronor i år - vilket är 80 procent mer än förra året. Men lönsamhet räknar de med att få vänta på.

- Vi räknar med att gå med förlust i flera år. Det är därför vi tar in riskkapital, säger han.

USA ska stå för 40 procent

Men även om USA-satsningen bara har påbörjats, så står landet redan idag för 25 procent av företagets omsättning. Andelen tros dock ha ökat till 40 procent innan 2018 är slut.

- Vårt löfte är att all annonsdata sammanställs automatiskt i realtid. Det gör att man kan se effekten av sin annonsering inom en halvtimme. Det handlar om riktiga avslut, som antal medlemmar eller sålda enheter. Vi stödjer 250 kanaler, som Facebook, Google, Twitter, Pinterest, olika annonsnätverk och prisjämförelsesajter”, säger Fredrik Skantze till DI.

Funnel har i dagsläget 32 anställda och huvudkontor i Stockholm.

Annons

Annons