E-tjänsten som slänger reklambladet i soporna

För hemelektronik och resor finns det ett antal etablerade prisjämförelsesajter. Men för den som vill jämföra matpriser är utbudet av tjänster mer begränsat. Den luckan vill eBladet fylla, en digital tjänst som erbjuder prisjämförelser av livsmedel på nätet.

Nyligen lanserades eBladet, en digital tjänst som varje vecka gör landsomfattande prisjämförelser på mat. Något som betyder att man nu kan jämföra priserna i de stora dagligvarukedjornas reklamblad direkt på nätet.

Varje måndag samlar sajten in kedjornas reklamblad och erbjuder en prisjämförelsetjänst med de varor som finns i reklambladen.

Annons

– Det gör det möjligt för konsumenten att enkelt och miljövänligt navigera bland reklamblad och jämföra priser och erbjudanden mellan olika butiker. Genom att lista varje livsmedel från det billigaste till det dyraste alternativet får besökaren en snabb överblick av prisnivån mellan olika butiker, säger Niclas du Hane, en av eBladets grundare.

Bra för miljön

Till skillnad från de annonsblad som traditionellt dimper ner i brevlådorna blir de på sajten även sökbara. Det är till exempel möjligt att skriva in kaffe eller läsk i sökrutan för att få upp samtliga kaffe och läsksorter som de jämförda matkedjorna erbjuder i reklamutskicket. Det billigaste alternativet presenteras först.

– Vår teknik gör det också möjligt för besökaren att hitta närmaste butik och få en färdbeskrivning från sin egen position till butiken. Det gör eBladet till en unik och komplett prisjämförelsesajt för livsmedel i Sverige, säger Niclas du Hane som påpekar att prisjämförelsesajten innebär flera fördelar, inte bara för konsumenten och miljön.

Även handlarna har mycket att vinna på att använda eBladet. Med tjänsten kan de distribuera sina reklamblad snabbt, miljövänligt och på mottagarens villkor. Det finns också stora besparingar att göra genom att ersätta delar av sina traditionella postala utskick med digital marknadsföring.

– Med tanke på dom enorma mängder reklamblad som distribueras ut idag till konsumenter och den miljöpåverkan det har, har vi en tjänst som kommer alla till godo, säger Niclas du Hane.

Källa: Press

Annons