Ebay lägger fokus på säljarna när det vankas 20-årskalas

När Ebay i veckan fyller jämnt tänker man anordna ett lite mer lågmält firande än vad konkurrenten Amazon mäktade med tidigare i år.

I våras fyllde Amazon 20 år. Något man firade genom att slå på stora trumman och utmana Black Friday med en alldeles egen shoppingdag, Prime Day. Snart är det dags för USA:s andra stora e-handlare att fylla 20, Ebay har dock valt ett lite mer återhållsamt firande än Amazon enligt nyhetssajten Internet Retailer.

Enligt Ebay kommer det mest att handla om marknadsplatsens säljare. Något man vill visa genom att på torsdag och fredag anordna ett event, eBay Seller Summit, på sitt huvudkontor i San Jose, Kalifornien.

Annons

Vid eventet kommer säljare på Ebay att få möjlighet att träffa andra som driver liknande företag, samt få lära sig om Ebays senaste verktyg och satsningar. Vilket bland annat inkluderar en omdesignad mobil-app som ska göra det enklare att köpa och sälja på marknadsplatsen.

Lite prisfest blir det allt

Men det är inte bara en träff på huvudkontoret som står på menyn. Sajtens kunder kommer också att få sitt. På torsdag kickar Ebay nämligen igång ”20 Days of Deals”, en 20 dagar lång kampanj med produkter som kommer att säljas för 20 dollar.

Ebay hävdar dock att hela idén handlar om att koppla samman säljare och köpare, till skillnad från Amazons Prime Day som bara fokuserade på kunderna.

– Ebays event syftar till att stärka sin position som en onlinemarknadsplats som inte konkurrerar med säljarna på marknadsplatsen. En gliring till Amazon som säljer sin egna varor, samt låter utomstående e-handlare sälja på Amazon webbplatser, säger Scot Wingo, styrelseordförande och en av grundarna av ChannelAdvisor Corp. Ett företag som hjälper e-handlare sälja på sajter som Amazon och Ebay.

Annons