Elgiganten fälls för trygghets-symbol på produktsidan

Tillhörde inte produkten.

Elgiganten AB har fällts för vilseledande “webbreklam” av Reklamombudsmannen. När vi kikar närmare på fallet så är det faktiskt på själva produktsidan som Elgiganten har hittat på hyss.

På produktsidan på Elgiganten.se så har elektronikjätten nämligen lagt till utmärkelsen "Bäst i test", från PC för alla, i direkt anslutning till produkten och dess pris. Problemet är dock att utmärkelsen och symbolen inte gäller den primära produkten i fråga. Precis bredvid symbolen kan man nämligen läsa "Antivirus - Bäst i test! Halva…".

Annons

Utmärkelsen har alltså delats ut till antivirusprogrammet som är en tilläggsprodukt, inte till den bärbara datorn som i artikelbilden.

- Detta är enligt an­mäl­aren missvisande och ett sätt att få kunder att tro att produkten i sig är bättre än vad den kanske är, skriver Reklamombudsmannen.

"Borde inte finnas risk för missförstånd"

Elgiganten tar i sitt försvar upp att kunderna tycker att det är viktigt med dessa typer av testutmärkelser och att det inte borde finnas någon risk för missförstånd i detta fallet.

- Genom att klicka på pilen får tittaren ytterligare information om produkten, tjänsten eller erbjudandet. Den märkning för bäst i test som anmälan gäller, följs även den av en beskrivande text om vilken produkt den avser. Här borde det inte finnas någon risk för missförstånd, ska Elgiganten ha sagt till Reklamombudsmannen.

"Uppfattar att märkningen avser datorn"

Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner dock Elgiganten skyldig till vilseledande reklam, med tanke på symbolens placering.

- Med hänsyn till att symbolen för bäst i test har placerats i omedelbar närhet av datorns pris finner nämnden att en genom­snittskonsument sannolikt uppfattar märkningen som att den avser den dator som marknadsförs trots att så inte är fallet. Att det finns en upplysning om ”Antivirus – Bäst i test! Halva…” till höger om märkningen kan enligt nämnden uppfattas som att även den är bäst i test. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.

Elgiganten har nu bytt ut "Bäst i test"-märket mot en mer generell bild på tilläggsprodukten.

Annons
Annons