Elgiganten höjer tempot efter nytt rekordår

Hemelektronikjätten omsatte nästan 10 miljarder kronor det senaste året och nu forsätter satsningarna, både på och utanför nätet.

Elgigantens omsättning ökade med 8,6 procent till drygt 9,9 miljarder kronor under verksamhetsåret som sträcker sig från april 2015 till maj 2016. Samtidigt kan bolaget redovisa ett rörelseresultat på 118 miljoner kronor, en förbättring med 33,5 procent jämfört med föregående år.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet. Allt fler kunder väljer att handla för allt mer av oss, något som vi känner stor ödmjukhet och stolthet för. Vi har gjort stora investeringar inför framtiden och det känns väldigt bra att se att vi får direkta resultat av dem, säger Niclas Eriksson, VD Elgiganten.

Annons

En av investeringarna som sticker ut är Elgigantens nya jättelager i Jönköping. Med en prislapp på 500 miljoner kronor är det den största investeringen som gjorts inom lager i Sverige och innebär att Elgiganten kommer att kunna utöka antalet leveranser från två till fem miljoner kollin om året.

– Våra kunder förväntar sig att det ska gå snabbt och enkelt oavsett om det handlar om reparationer eller leverans av beställda varor. De här investeringarna borgar för än bättre service från oss i framtiden, säger Niclas Eriksson.

Varannat nätköp hämtas i butik

I slutet av 2015 växte Elgigantens butiksnät från 78 till 157 butiker och under det kommande verksamhetsåret utökas butiksnätet med ytterligare 24 varuhus. Det samtidigt som man investerar stort på näthandeln och de digitala kanalerna.

– Vi har 62 miljoner kunder per år varav många besök via nätet och de förtjänar samma goda upplevelse som vi ger i våra fysiska kanaler, kommenterade Niclas Eriksson butikssatsningen tidigare i år.

Idag hämtas 50 procent av alla nätköp som sker på Elgiganten.se ut i butik och genom att öppna nya varuhus runt om i Sverige hoppas hemelektronikhandlaren kunna öka sin servicenivå ytterligare.

– Vi ser en tillväxt i samtliga försäljningskanaler och kan konstatera att de fysiska butikerna, trots en stark digital trend, fyller en väldigt viktig roll för kunderna, säger Niclas Eriksson.

Annons