Elgiganten slår ihop online och offline i nytt samarbete

Gäller alla butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Betalbolaget Adyen meddelar idag att man fått till ett riktigt stort samarbete. Elgiganten ska nämligen hoppa på Adyens betallösning i samtliga butiker i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Samarbetet ska vara en del av Elgigantens nya omnikanalsstrategi.

- Elgiganten har varit en pionjär när det kommer till att ge kunder nya handelsupplevelser. Nu är vi redo för nästa generations handel byggd på omnikanalen, där kunder får mer val i de betalningsmetoder de använder och när de bestämmer sig för att betala, säger Per Øyvind Sørsveen, Commercial Services Director på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Annons

"Mer flexibilitet än någonsin tidigare"

Med “Adyens plattform” ska Elgiganten bättre kunna integrera de fysiska kanalerna med online-verksamheten. Exakt vad som är nytt framgår inte men företaget skriver följande:

- Elgigantens kunder kommer framöver att kunna handla med mer flexibilitet än någonsin tidigare. Kunder kommer genom detta besked att kunna köpa varor online och hämta dem i butik och köpa på nätet och returnera i butik. Detta för att minska hur lång tid shoppare behöver spendera väntandes i kö samt ta bort behovet av tidskrävande manuella processer på återförsäljarens sida.

Elgiganten och Adyen har ett samarbete sedan tidigare men det verkar då främst ha handlat om e-handeln. Nu kommer Adyens betallösning även att finnas i företagets över 400 butiker i Norden.

- Adyen och Elgiganten delar ett absolut engagemang för att driva gränserna för fysisk och digital detaljhandel och erbjuda tillfredsställande kundresor, säger Tobias Lindh, Nordenchef på Adyen.

Annons