Annons

Ellos Group om miljardaffären: “Får helt andra muskler Exklusiv intervju med Hans Ohlsson, vd för Ellos Group

Ellos Group om miljardaffären: “Får helt andra muskler"

2019-07-05 16:30

Ger sig in i Europas mellansegment.

I morse slog veckans kanske största e-handelsnyhet ner som en bomb; Ellos Group säljs för 2,4 miljarder kronor till modekoncernen FNG, som har sin bas i Benelux.

LÄS ÄVEN: Nordic Capital säljer Ellos Group för 2,4 miljarder

"En grym möjlighet"

För Ehandel.se berättar Ellos Groups vd Hans Ohlsson att Ellos Group under de senaste sex åren har genomfört ett gediget arbete för att transformera sig själv till ett renodlat e-handelsföretag.

Nu har arbetet resulterat i både lönsamhet och tillväxt, och därmed har det blivit dags att ta nästa steg. Nämligen expansion till nya marknader.

- Det här är en grym möjlighet för oss att växa utanför Norden. Det är med helt andra muskler som vi går in på nästa steg i vår fortsatta utveckling, säger Hans Ohlsson till Ehandel.se.

Vilka områden utanför Norden är ni främst intresserade av?

- Det är Europa framför allt. I nuläget har vi inte bestämt något mer exakt än så. Det får mogna fram om vi ska satsa på en samlad europeisk plattform eller om vi ska satsa på landsspecifika sidor för utvalda marknader.

Säljer både själv och på marknadsplatser

Ellos Group bedriver redan viss försäljning utanför Norden, i form av samarbeten med externa plattformar där koncernen har sålt ett urval av sitt sortiment. Enligt Hans Ohlsson har den externa försäljningen gett gott resultat, men för att göra en större satsning utanför Norden krävdes det mer kapital.

Annons
Annons

Utan det nya tillskottet av kapital och kunnande från FNG - som sedan tidigare har erfarenhet av direktförsäljning i Europa - hade det helt enkelt tagit längre tid för Ellos att på allvar kunna prova lyckan på kontinenten, menar Hans Ohlsson.

- Nu kan vi kombinera försäljning i egen regi och försäljning på plattformar, och det brukar vara positivt.

Väntar några förändringar för Ellos Group i Norden, till exempel vad gäller personalstyrkan eller nya lager?

- Nej, är det enkla svaret. Ellos Group kommer även fortsättningsvis att drivas som ett enskilt företag och vi kommer att ha kvar huvudkontoret i Borås.

"Har mycket att tillföra"

I Norden är Ellos Group, och koncernens varumärken Ellos, Jotex, Stayhard och Homeroom, förstås välkända spelare på detaljhandelsmarknaden. Koncernen omsätter 2,6 miljarder kronor och har enligt egen utsago 1,7 miljoner aktiva kunder på de nordiska marknaderna.

I andra europeiska länder är det enligt Hans Ohlsson vanligt att heminredning finns att köpa inom segmenten lågpris och "luxury", men inte så mycket där emellan. Och det är bland annat där Ellos-gruppen tänker komma in i bilden.

- Vi gör kvalitet och design och vi gör det till ett bra pris. Vi har mycket att tillföra.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons
Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta