En intervju med Mikael Olander

I förra veckan fick vi reda på att CDON Group utsett Mikael Olanders efterträdare, som blev Paul Fischbein ifrån Tretti. Den numera före detta koncernchefen, Mikael Olander, lämnade in sin avskedsansökan i augusti. Beslutet att avgå sägs ha vuxit fram över tid och några interna problem ska inte ha funnits. Mikael verkar helt enkelt ha nått slutet på sin resa med CDON. En resa som pågått i 12 år och slutat med en nordisk e-handelsjätte.

Vi tänkte nu ställa några frågor till Mikael Olander.

Annons


Foto: Peter ClaessonEftersom vi nyligen fick reda på att Paul Fischbein, ifrån Tretti, tar över efter dig måste vi bara fråga hur involverad du har varit i detta val?

Inte speciellt mycket, men Paul är rätt val. Han har både rätt bakgrund och profil för jobbet. Dessutom är han halvt intern (varit med i gruppen i ett halvår).

Det sägs att beslutet att avgå hade vuxit fram över en tid hos dig. Skulle du vilja utveckla detta?

Nja, det gick ganska snabbt tycker jag. Under mina 12 år på CDON Group har jag löpande satt upp nya mål och varit 110% motiverad för att nå dem. I våras kände jag för första gången att de mål som jag funderade kring inte kändes lika spännande. Jag började tänka på vad jag skulle göra om jag lämnade CDON Group. I den vevan hörde min nya arbetsgivare av sig och jag insåg att det var dags för förnyelse.

Du kommenterade din avskedsansökan med att bolaget är i ett bra läge att ta nästa steg. Vad är nästa steg?

Vi har jobbat väldigt hårt med noteringen och samtidigt expandera och investera i portföljen. I mina ögon blir 2012 ett år då saker får sätta sig men utan att för den skull tempot sjunker.

Varför startade ni Heppo själva medans ni köper en relativt liten aktör som Rum21, och hur går det för dessa butiker?

Annons

Vi har alltid utgått från produktsegmentet och sedan agerat snabbt utifrån de möjligheter som finns på marknaden. I Heppos fall hade vi en duktig entreprenör internt samtidigt som vi inte hittade ett lämpligt uppköpsobjekt.

Vad tror du om Nellys framtidsutsikter på en global marknad?

En av de mest intressanta möjligheterna framöver för gruppen. Med fotfäste etablerat på den erkänt svåra tyska marknaden skall det bli intressant att följa expansionen på fler marknader. Jag är övertygad om att vägen fram med en ROW site (rest of the world) är den bästa. Fler lokala siter följer sannolikt då man nu kan följa efterfrågan på olika marknader via ROW siten, och sedan agera där det finns störst efterfrågan.

Första gången vi illustrerade dig som stålmannen var när du svarade på frågor om Amazons eventuella inträde i Sverige. Du tror inte CDON Group behöver vara rädda för detta?

Nej, men självklart skall man ha stor respekt för Amazon. CDON.coms position är extremt stark på den nordiska marknaden och tillsammans skulle Amazon och CDON.com växa marknaden ännu snabbare än vad som sker idag. Däremot tror jag att mindre aktörer skulle påverkas negativt.

Vad tror du sannolikheten är att Amazon skulle köpa upp CDON Group för att direkt få ett fotfäste i Norden?

Jag tror inte det, baserat på deras agerande i övriga Europa.

Om du var VD för Amazon och ville in på den nordiska marknaden, vad hade du gjort?

Det tänker jag inte berätta...

Var tror du CDON Group är om 3 år?

Betydligt större och lönsammare, givet nuvarande portfölj. Därmed inte sagt att gruppen inte borde fortsätta investera i expansion med bibehållen god lönsamhet.

Vad ska du göra nu, efter du lämnat koncernen?

Blir officiellt inom ett par veckor. Jag har kommit överens med styrelsen om att inte gå ut med detta förrän jag lämnat min post, vilket jag nu gjort.


Vi tackar Mikael Olander för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Vi önskar honom samtidigt lycka till i framtida utmaningar, vad de nu kan tänkas vara.

 

Huvudbild tagen av Denny Lorentzen,
Handelsstart på Nasdaq OMX Stockholm

Annons