En miljon Kinapaket mottagna – PostNord gör storförlust

"Hanteringen har i allt väsentligt fungerat enligt plan".

En miljon mottagna paket från länder utanför EU. Det är PostNords facit sedan den numera berömda "Kinaavgiften" infördes den första mars. Omkring 400 000 av paketen hämtades dock aldrig ut, så dem måste PostNord nu skicka tillbaka till avsändarlandet.

"En rad barnsjukdomar"

Även om PostNord menar att pakethanteringen har kostat mer än vad den har gett i intäkter, så är företaget ändå på det stora hela belåtet med hur hanteringen har gått till.

Annons

- Kostnaderna har fram till i dag överstigit de intäkter vi haft, men vi räknar med att det skall vara kostnadsneutralt över året. Trots en rad ”barnsjukdomar”, till följd av den korta tiden vi fick för att genomföra förändringen, har hanteringen i allt väsentligt fungerat enligt plan, skriver Håkan Ericsson, vd och koncernchef för PostNord, i en kommentar till rapporten.

I dag presenterar PostNord sina siffror för årets första kvartal, och omsättningen landade på drygt 9,1 miljarder kronor. Det uppges vara två procent mindre än samma period förra året.

Från plus 94 till minus 74 miljoner

Samtidigt har rörelseresultatet sjunkit till minus 74 miljoner kronor, vilket kan jämföras med plus 94 miljoner kronor förra året. Utöver hanteringen av Kinapaketen ska flera andra saker ha påverkat resultatet.

- Detta beror delvis på påskens placering men också på fortsatt hög konkurrens inom logistikaffären och minskade intäkter från brevverksamheten som inte fullt ut kunnat kompenseras på kostnadssidan, skriver Håkan Ericsson.

Annons