Fab.com säger upp 100 av sina anställda i Europa

Den designfokuserade sajten Fab.com planerar att säga upp mer än 100 av sina anställda i Europa. Uppsägningarna kommer inte långt efter att Fab fått in 150 miljoner dollar i riskkapital och efter att flera kritiker sagt sitt om sajtens lönsamhetsmål.

I mitten av juni fick Fab.com in ytterligare 150 miljoner dollar i extra kapital. Något som gjort att sajten nu fått in totalt 310 miljoner dollar och samtidigt värderades företaget till 1 miljard dollar.

Grundaren Jason Goldberg har också sagt att man räknar med att nå lönsamhet i slutet av 2014, senast 2015. Ett mål som flera kritiker tror blir svårt att nå. Nu meddelar Fab att man säger upp mer än 100 anställda på sitt kontor i Berlin.

Annons
Annons

Anledningen enligt Goldberg ska dock inte vara på grund av dåliga finanser utan på grund av arbetsbrist, och för att man just nu håller på att omforma sin verksamhet till en mer traditionell e-handel. Till skillnad från sin ursprungliga affärsmodell, att vara en flash sale-sida.

Är i en övergångsperiod

Efter uppsägningarna kommer Fab att ha drygt 600 anställda världen över och enligt Goldberg kommer deras europeiska kunder inte att drabbas.

– Fab kommer att fortsätta att vara 100 procent fokuserade på den europeiska marknaden, och vårt kontor i Berlin kommer fortsätta att stödja vår växande europeiska närvaro med ett än mer fokuserat arbetslag på plats, säger Goldberg.

Skillnaden från tidigare är att större delar av företagets verksamhet kommer att skötas fån kontoret i New York. Man planerar även inom en snar framtid att fördubbla antalet ingenjörer och anställa ytterligare personal till sina avdelningar för inköp och planering. 30 av de anställda från kontoret i Berlin har också fått en förfrågan om att flytta till New York.

– Företaget är nu i en övergångsperiod där vi kommer att satsa mer på att lagerföra produkter under en längre tid. Vi bygger en skalbar modell som tillåter oss att sälja samma produkter över hela världen samtidigt, säger Jason Goldberg.

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!