Annons

Facebook blundar för falska följare och likes?

Facebook blundar för falska följare och likes?

2014-02-11 10:44

Att man kan köpa följare till sin Facebook-sida är ingen nyhet för de flesta e-handlare. Det resulterar ofta i att man får tusen meningslösa följare ifrån något fattigt land där folk jobbar i klickfarmer. Men att man skulle få samma sorts följare när man legitimt annonserar via Facebook borde vara en nyhet för flera.

Derek Muller som driver den vetenskapliga videobloggen Veritasium ska ha funnit bevis för att det är marginell skillnad på att köpa likes och legitimt annonsera efter dem. Han är inte heller den första att rikta ett kritisk öga åt Facebooks verksamhet när det kommer till annonsering.

Enligt Dereks undersökning kan majoriteten av legitimt förvärvade likes komma ifrån fejkade profiler. Den korta förklaringen till att man får fejklikes via Facebooks egen annonskanal sägs vara att klickfarmer vill dölja sin otillåtna aktivitet och därmed gömmer den med "legitima" klick på utannonserade sidor. Och anledningen till att Facebook inte gör något åt det ska vara för att de då skulle erkänna att miljarder dollar spenderats på fejkade likes. Eftersom en massa sidor skulle förlora en stor mängd av sina följare.

Får betala dubbelt

Derek påpekar även det otrevliga faktum att när du späder ut din användarbas på Facebook med fejklikes så minskar samtidigt din möjlighet att nå ut till dina riktiga följare. Anledning till detta är att Facebook sprider dina inlägg baserat på hur många som interagerar med dem, något som fejkföljarna inte är speciellt bra på. Vilket i slutändan resulterar i att du måste betala ännu en gång för att annonsera ut dina inlägg.

Ni kan själva se videon nedanför som lyftes av SEO-experten Magnus Bråth i vårt forum.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta