Annons

Facebook blundar för falska följare och likes?

Facebook blundar för falska följare och likes?

2014-02-11 10:44

Att man kan köpa följare till sin Facebook-sida är ingen nyhet för de flesta e-handlare. Det resulterar ofta i att man får tusen meningslösa följare ifrån något fattigt land där folk jobbar i klickfarmer. Men att man skulle få samma sorts följare när man legitimt annonserar via Facebook borde vara en nyhet för flera.

Derek Muller som driver den vetenskapliga videobloggen Veritasium ska ha funnit bevis för att det är marginell skillnad på att köpa likes och legitimt annonsera efter dem. Han är inte heller den första att rikta ett kritisk öga åt Facebooks verksamhet när det kommer till annonsering.

Enligt Dereks undersökning kan majoriteten av legitimt förvärvade likes komma ifrån fejkade profiler. Den korta förklaringen till att man får fejklikes via Facebooks egen annonskanal sägs vara att klickfarmer vill dölja sin otillåtna aktivitet och därmed gömmer den med "legitima" klick på utannonserade sidor. Och anledningen till att Facebook inte gör något åt det ska vara för att de då skulle erkänna att miljarder dollar spenderats på fejkade likes. Eftersom en massa sidor skulle förlora en stor mängd av sina följare.

Får betala dubbelt

Derek påpekar även det otrevliga faktum att när du späder ut din användarbas på Facebook med fejklikes så minskar samtidigt din möjlighet att nå ut till dina riktiga följare. Anledning till detta är att Facebook sprider dina inlägg baserat på hur många som interagerar med dem, något som fejkföljarna inte är speciellt bra på. Vilket i slutändan resulterar i att du måste betala ännu en gång för att annonsera ut dina inlägg.

Ni kan själva se videon nedanför som lyftes av SEO-experten Magnus Bråth i vårt forum.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta