Annons

Facebook slutar ta betalt för oavsiktliga annonsklick Facebook vill få bort klicken som sker av misstag

Facebook slutar ta betalt för oavsiktliga annonsklick

2017-08-09 14:42

Annonser som bara vill locka klick ger varken företag eller privatpersoner en bra upplevelse, enligt Facebook.

Facebook-användare som klickar på en annons bara för att sekunden efter lämna den igen, har hittills kostat annonsören pengar. Nu har dock Facebook kommit fram till att den typen av annonsbesök så gott som alltid sker av misstag, och inte på grund av ett genuint intresse för annonsen ifråga. Därför ska företag som gör reklam via Facebooks Audience Network inte längre behöva betala för den typen av klick, meddelar företaget i dag.

Minskar hela kampanjvärdet

Anledningen uppges vara att de här klicken inte ger annonsörerna något värde, utan att de i själva verket bidrar till att det totala kampanjvärdet minskar. Därför ska Facebook även vidta åtgärder för att motverka att felklickandet sker överhuvudtaget.

- Annonsplaceringar som är gjorda för att locka klick av misstag är kontraproduktiva. Även om de kan vara lönsamma för publicister, så misslyckas de med att ge företag och privatpersoner en bra upplevelse, skriver Facebooks talesperson Brett Vogel i ett blogginlägg.

Facebook kommer från och med nu att se alla tillfällen då en person har stannat på en landningssida för en annons i kortare tid än två sekunder, som ett besök som skett av misstag.

Annons
Annons

Tydligare policy ska ge färre felklick

Bland åtgärderna som ska vidtas nämner Brett Vogel bland annat en tydligare policy till de som tillverkar annonserna, och att Facebook proaktivt ska stoppa annonser som ofta leder till att människor klickar av misstag. Det kommer heller inte längre att vara tillåtet att lägga upp en (oftast vit) klickbar yta runt själva annonsen, något som har varit vanligt i samband med redaktionella annonser.

- Genom att kräva att användarna klickar på själva annonsen förväntar vi oss en minskning av antalet oavsiktliga klick, skriver Brett Vogel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta