Facebook slutar ta betalt för oavsiktliga annonsklick

Annonser som bara vill locka klick ger varken företag eller privatpersoner en bra upplevelse, enligt Facebook.

Facebook-användare som klickar på en annons bara för att sekunden efter lämna den igen, har hittills kostat annonsören pengar. Nu har dock Facebook kommit fram till att den typen av annonsbesök så gott som alltid sker av misstag, och inte på grund av ett genuint intresse för annonsen ifråga. Därför ska företag som gör reklam via Facebooks Audience Network inte längre behöva betala för den typen av klick, meddelar företaget i dag.

Minskar hela kampanjvärdet

Anledningen uppges vara att de här klicken inte ger annonsörerna något värde, utan att de i själva verket bidrar till att det totala kampanjvärdet minskar. Därför ska Facebook även vidta åtgärder för att motverka att felklickandet sker överhuvudtaget.

Annons

- Annonsplaceringar som är gjorda för att locka klick av misstag är kontraproduktiva. Även om de kan vara lönsamma för publicister, så misslyckas de med att ge företag och privatpersoner en bra upplevelse, skriver Facebooks talesperson Brett Vogel i ett blogginlägg.

Facebook kommer från och med nu att se alla tillfällen då en person har stannat på en landningssida för en annons i kortare tid än två sekunder, som ett besök som skett av misstag.

Tydligare policy ska ge färre felklick

Bland åtgärderna som ska vidtas nämner Brett Vogel bland annat en tydligare policy till de som tillverkar annonserna, och att Facebook proaktivt ska stoppa annonser som ofta leder till att människor klickar av misstag. Det kommer heller inte längre att vara tillåtet att lägga upp en (oftast vit) klickbar yta runt själva annonsen, något som har varit vanligt i samband med redaktionella annonser.

- Genom att kräva att användarna klickar på själva annonsen förväntar vi oss en minskning av antalet oavsiktliga klick, skriver Brett Vogel.

Annons