Annons

Facebook slutar ta betalt för oavsiktliga annonsklick Facebook vill få bort klicken som sker av misstag

Facebook slutar ta betalt för oavsiktliga annonsklick

2017-08-09 14:42

Annonser som bara vill locka klick ger varken företag eller privatpersoner en bra upplevelse, enligt Facebook.

Facebook-användare som klickar på en annons bara för att sekunden efter lämna den igen, har hittills kostat annonsören pengar. Nu har dock Facebook kommit fram till att den typen av annonsbesök så gott som alltid sker av misstag, och inte på grund av ett genuint intresse för annonsen ifråga. Därför ska företag som gör reklam via Facebooks Audience Network inte längre behöva betala för den typen av klick, meddelar företaget i dag.

Minskar hela kampanjvärdet

Anledningen uppges vara att de här klicken inte ger annonsörerna något värde, utan att de i själva verket bidrar till att det totala kampanjvärdet minskar. Därför ska Facebook även vidta åtgärder för att motverka att felklickandet sker överhuvudtaget.

- Annonsplaceringar som är gjorda för att locka klick av misstag är kontraproduktiva. Även om de kan vara lönsamma för publicister, så misslyckas de med att ge företag och privatpersoner en bra upplevelse, skriver Facebooks talesperson Brett Vogel i ett blogginlägg.

Facebook kommer från och med nu att se alla tillfällen då en person har stannat på en landningssida för en annons i kortare tid än två sekunder, som ett besök som skett av misstag.

Annons
Annons

Tydligare policy ska ge färre felklick

Bland åtgärderna som ska vidtas nämner Brett Vogel bland annat en tydligare policy till de som tillverkar annonserna, och att Facebook proaktivt ska stoppa annonser som ofta leder till att människor klickar av misstag. Det kommer heller inte längre att vara tillåtet att lägga upp en (oftast vit) klickbar yta runt själva annonsen, något som har varit vanligt i samband med redaktionella annonser.

- Genom att kräva att användarna klickar på själva annonsen förväntar vi oss en minskning av antalet oavsiktliga klick, skriver Brett Vogel.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta