Annons

Fajten mot Showrooming tas till en helt ny nivå

Fajten mot Showrooming tas till en helt ny nivå

2013-03-28 14:53

En butik i Brisbane, Australien beskriver sig som stadens enda gluten- och vetefria butik. Men nu har man blivit kända för ytterligare en sak. Man har nämligen tröttnat på kunder som rekar priser och utbud men sen handlar på nätet och har därför infört en avgift för att få komma in i butiken.

Fysiska butiker har sedan e-handeln blivit en allt större konkurrent brottats med fenomenet showrooming. För att komma tillrätta med problemet har en del börjat prismatcha sina nätkonkurrenter, bland annat lågpriskedjorna Target och BestBuy.

Men det finns även de som tar till lite mer extrema åtgärder. I Brisbane, Australien har en butik tröttnat på kunder som endast tittar in för att reka priser och utbud, men sen inte handlar. Enligt ägaren till Celiac Supplies som butiken heter, handlar många av besökarna sedan i stället på nätet eller hos en större kedja.

– Jag har spenderat flera timmar varje vecka på att ge tips och råd till människor som sedan gått och köpt en liknande vara någon annanstans. Jag är inte här för att bedriva välgörenhet som ser till att stormarknader och nätbutiker ska tjäna mer pengar, säger butiksägaren.

Skrämmer iväg kunder

Därför har butiken nu prytt skyltfönstret med en lapp där det står att om man vill titta in i butiken, så får man snällt betala fem australiensiska dollar, lite drygt 34 svenska kronor. Den avgiften dras sedan av i kassan om man handlar något.

Enligt butiksägaren ligger butikens priser i linje med konkurrenternas, något som vissa kunder inte verkar förstå. Tilltaget har fått en hel del utrymme i lokalpressen och på nätet världen över. Och kritikerna tror att strategin kommer att få motsatt effekt och skrämma iväg kunderna.

Russel Zimmerman, vd för Australian Retailers Association, säger att han hört talas om butiker som tar betalt för att kunden ska få prova kläder och skor, men inte för att bara titta. Han tycker att små butiker i stället bör lägga fokus på att erbjuda något som kunderna inte får någon annanstans och på att ge en bra kundservice.

– Om jag gick in i butiken och fick veta att jag skulle betala en avgift för att titta mig omkring så skulle min omedelbara reaktion vara att lämna. På det här viset förlorar man kunder som kanske faktiskt är ute efter att handla från just dig.

 

Källa: Adelaidenow
Foto: Barrettfox, Reddit

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

hansanders
2013-03-28 18:36

Man kanske skulle komma på ett bra sätt att få betalt av kunder som går in på nätbutiken utan att handla....
Enda vägen ut är genom kassan !

Jimmy Öström
2013-03-29 20:56

Jag är så trött på idioter så jag kan kräkas! Detta är världens bästa sätt såklart för dom att få kunder till sin affär.............Lägg ner skit affären istället om man inte kan ta kunder som VILL TITTA!!!!!!!

connywesth
2013-04-01 20:33

Ett tidigt aprilskämt?

Parvelito
2013-04-02 08:04

Det handlar väl mest om en rättshaverist som inte förstår normala marknadsmekanismer. Och nu har han fått sina 15 minuter av berömmelse i hela världen och kan ta det som ursäkt för att hitta på fler stolligheter.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta