Foodpanda matar på och expanderar i Europa

Rocket Internets matbeställningstjänst Foodpanda fortsätter att växa till sig. Den här gången genom att köpa upp ett antal konkurrenter i centrala Östeuropa. Med förvärven knyter man till sig mer än 1 000 restauranger på en av de viktigaste tillväxtmarknaderna för livsmedelsleveranser.

Foodpanda fick i somras in 60 miljoner dollar i en investeringsrunda. Pengar som ska användas för fortsatt expansion, främst på tillväxtmarknader. Nu har man gjort slag i saken och satt sprätt på åtminstone en del av dessa.

Foodpanda har nämligen förvärvat Donesi.com, en livsmedelsleveransservice i Serbien, Montenegro samt Bosnien och Hercegovina. Man har även köpt upp Pauza.hr i Kroatien och NetPincer i Ungern.

Annons

En viktig marknad

Foodpanda avslöjar inte några detaljer kring köpen, eller hur många nya kunder de väntas leverera, men man knyter till sig mer än 1 000 restauranger som är anslutna till de olika tjänsterna. Man säger dock att man kommer att driva företagen vidare som separata varumärken.

– Foodpanda har alltid fokuserat på centrala Östeuropa som en av de viktigaste marknaderna för livsmedelsleveranser. De senaste förvärven stärker vår ledande position och kommer att möjliggöra en ännu bättre service och ett mer heltäckande erbjudande till våra kunder, säger Ralf Wenzel, medgrundare och VD för Foodpanda.

 

Källor: Press, TC

Annons