Annons

Fyndiq i kritikstorm efter samarbete med minderårig Fyndiqs tillfällige medarbetare

Fyndiq i kritikstorm efter samarbete med minderårig

2018-05-07 15:12

"Inte ett tillräckligt genomtänkt beslut från vår sida".

Att som e-handlare samarbeta med influencers är populärt i dessa dagar, men det gäller att se upp med vilka samarbeten man ger sig in i. Det fick Fyndiq bittert erfara efter att ha arbetat ihop med den 12-åriga Youtubern Theoz, vilket tidningen Resumé var först med att uppmärksamma.

"Blir uppriktigt nedslagen"

I ett klipp på Youtube skulle Theoz, som för övrigt också driver en egen e-handel, visa upp appen Fyndiq Superbilligt - ett drag som inte gick hem i den svenska reklambranschen. I Resumé, som har konsulterat flera profiler inom PR och media, beskrivs tilltaget bland annat som "sorgligt".

- Naturligtvis kan övertramp anmälas och fällas, de verktygen finns på plats, men när företag är så här skam- och hänsynslösa blir jag uppriktigt nedslagen, säger till exempel Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på tidningen King, till Resumé.

"Barn får betalt av vuxna män"

Även Gustav Martner, grundare av byrån Digital Reliance, har kritiserat samarbetet mellan Fyndiq och den populära 12-åringen.

Annons
Annons
- Influencer-barn får betalt av vuxna män för att lära andra barn att "klicka hem produkter direkt från fabrikerna i Kina". Dagens sorgligaste influencer-reklam är signerad Fyndiq, ska han ha skrivit i ett LinkedIn-inlägg.

Klippet borttaget

Nu har Fyndiq tagit till sig av kritiken, och klippet med Theoz ska inte längre finnas tillgängligt på Youtuberns kanal.

- Vi bad om att klippet skulle tas ned eftersom vi insett att samarbetet inte var ett tillräckligt genomtänkt beslut från vår sida. Vi har som policy att inte arbeta med influencers under 18 år men samarbetet med Starflow och Theo var ett undantag som inte ska upprepas och vi kommer fortsatt arbeta enligt vår policy, säger Fyndiqs varumärkeschef Mårten Al Fakir Larsson i en kommentar till Resumé.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta