Annons

Fyra av tio vill ha sin post varje dag

Ny rapport: Fyra av tio vill ha sin post varje dag

2019-04-02 08:31

E-handeln utgör en allt större del.

Förra veckan gick diskussionerna varma kring PostNords plan att dela ut brev varannan dag istället för varje dag (vardag).

LÄS ÄVEN: PostNord om den "förödande" nyheten: Gäller inte varubrev

Det har inte skett ännu men PostNord sägs föra en dialog med PTS (Post- och telestyrelsen) om att få inleda tester med brevutdelning varannan dag.

"Andelen har minskat"

Nu meddelar PTS att de helt enkelt ställt frågan till svenskarna. I en ny undersökning kring svenskarnas syn på postservice och postutdelningen står det klart att färre är beroende av femdagarsutdelning.

- Svenskarna har ett minskat behov av att få posten utdelad fem dagar i veckan. I undersökningen är det drygt fyra av tio som uppger att de är beroende av femdagars-utdelning av post. Andelen har minskat jämfört med tidigare undersökningar, meddelar PTS.

"En av fem är missnöjda"

Den senaste undersökningen gjordes 2016 och sedan dess har samtidigt missnöjet med postutdelningen ökat.

Annons
Annons
- En av fem tillfrågade är missnöjda med hur utdelningen fungerar, och då främst att posten inte kommer fram i tid.

"Förutsägbarhet viktigare än hastighet"

Det står samtidigt klart att e-handeln tar en allt större andel av postmarknaden.

- Brevens betydelse minskar medan e-handeln utgör en allt större del. Detta understryker vikten av att brev- och paketservicen måste ske utifrån användarnas behov. Det som är utlovat ska hållas. För många användare är till exempel förutsägbarhet viktigare än hastighet, säger Emma Maraschin, chef vid PTS enhet för postfrågor.

Emma Maraschin säger också att konsumenterna måste förstå att posttjänsten inte kan fortsätta fungera som den gjort förut.

Hela undersökningen finnas här.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta