GarantiBil styr upp mötet mellan köpare och säljare

Den svenska tjänsten GarantiBil satsar på att minska friktionen vid försäljningen av begagnade bilar på nätet. De utmanar bland annat KvD som även de vill åt denna marknad. Medan KvD satsar på att ta hand om hela försäljningen fokuserar GarantiBil mer på tekniken. KvD är även de aktiva på den tekniska fronten men i slutändan förmedlar de bilen.

GarantiBil som alltså inte förmedlar bilen fysiskt satsar nu istället på att göra mötet mellan säljare och köpare tryggare. Detta genom att rekommendera en träff på en bensinstation.

Annons

– Många säljare känner osäkerhet att sälja bilen i hemmiljö eller på obevakade mötesplatser. Även köparen kan känna osäkerhet i att träffas på säljarens villkor. Att överlämna bilen på neutral mark vid någon av våra OKQ8-stationer gör affären säkrare och tryggare för båda parter, säger Julie Chatterjee, Head of Business Development på OKQ8.

De som använder GarantiBils plattform kommer nu hänvisas till en OKQ8-station närmast säljaren. Där skall båda parter i lugn och ro kunna gå igenom bilen över en kopp gratis kaffe. I utbyte får OKQ8 erbjuda förmånliga priser på tvätt och reparationer.

KvD har tidigare specifikt pekat ut träffar vid bensinstationer som en av de sakerna man slipper via dem. GarantiBil:s samarbete med OKQ8 verkar dock vara ett mer organiserat möte än en lös träff vid en mack.

Det som står klart är i alla fall att flera aktörer nu vill vinna begagnatmarknaden för bilar på nätet med olika nya lösningar.

 

Källa: Press

Annons