Annons

Ge bort presenter med hjälp av crowdfunding

Ge bort presenter med hjälp av crowdfunding

2013-03-19 09:25

Olika typer av presenttjänster blir allt vanligare. Svenska Wrapp är en variant som låter användare ge bort digitala presentkort till nära och kära. Nu lanseras Aggregift som med hjälp av ”crowdfunding” låter vänner skramla ihop pengar till en gemensam present på Amazon.

Aggregift är ett nytt sätt att ge bort presenter med hjälp av Crowdfunding, man hjälps helt enkelt åt att samla ihop pengarna som krävs för att kunna köpa en present.

Med den nya tjänsten kan dess användare välja ut en present till sig själv eller någon annan på Amazon som man just nu samarbetar med. Sedan delar man bara med sig av den unika länk till sidan som automatiskt skapas på Aggregift.com till alla man känner, och inte känner. Födelsedagsbarnet kan ju trots allt ha andra vänner som man inte har en aning om, och som också vill vara med på ett hörn.

Vem som helst som är intresserad kan sedan vara med och bidra så att presenten blir betald. Exakt hur stort belopp varje person bidragit med avslöjas inte för den person som får gåvan. Men de som varit med och betalat för den tilldelas olika ”märken” beroende på hur pass delaktiga de varit.

Planerar för ytterligare e-handlare

Länken som skapas kan till exempel delas via mail, Facebook och Twitter, helt enkelt där man får mest spridning av länken. När presenten till slut är betald får den lyckliga mottagaren sin present hemskickad, eller om de föredrar, ett presentkort av samma valör. För besväret tar Aggregift ut en avgift på fyra procent av den totala summan.
– Människor är i dag mer ihopkopplade än de någonsin har varit. Vi kommunicerar på en massa olika sätt, men vi kände att det saknades ett sätt för människor att fira tillsammans, säger en av grundarna, Greg Schvey.
För tillfället samarbetar Aggregift ”bara” med Amazon men i framtiden planerar man att använda sig av flera olika e-handlare.



Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta