GoldieBlox – byggstenarna för framtidens ingenjörer

När det kommer till leksaker är de ofta starkt fördelade i facken tjejer och killar. Dessa avdelningar är även ofta blåa och rosa om man skall hårdra det hela. En som vill skaka om denna marknad är ingenjören Debbie Sterling som nu startat e-handeln GoldieBlox.

Debbie Sterling har en examen i maskinteknik och produktdesign vid Stanford University. När hon utbildade sig stod det klart att det var mycket få kvinnor på hennes utbildning. Vid närmare efterforskning förstod Debbie att 89 procent av världens ingenjörer är män.

Övertygad om att kvinnor inte är handikappade när det kommer till spatialt tänkande, hur man uppfattar och kan relatera till omvärlden, något som ska vara viktigt för ingenjörer, så bestämde sig Debbie för att inför lite ingenjörskonst bland småtjejer.

Annons

En orsak till att tjejer inte blir inspirerade mot ingenjörsyrken kan vara leksakstillverkares fantasilöshet när det kommer till byggleksaker för tjejer. Ett inte helt ovanligt knep är tydligen att byta färg till rosa på en redan befintlig pojkleksak. Kärleken som läggs på byggleksaker för tjejer sägs vara mycket dålig, något som Debbie nu försöker ändra på.

Mer än små prinsessor

 

Debbie har grundat varumärket och e-handeln GoldieBlox som fokuserar på att inspirera småtjejer till att bli ingenjörer och att börja bygga världen runtomkring oss.

GoldieBlox vill skaka om i den rosa hörnan hos leksaksbutiker. Detta med hjälp av genomtänkta byggleksaker för tjejer kombinerat med böcker som skall inspirera och utveckla den spatiala förmågan. Där effekten förhoppningsvis kan bli att vår värld i framtiden till större del även är uppbyggd av kvinnor.

Debbie har uppenbarligen storslagna planer men börjar i liten och fokuserad skala med GoldieBlox. Hennes första produkt som även var del av en framgångsrik Kickstarter-kampanj, och drog in över 250 000 dollar, heter "GoldieBlox and the Spinning Machine" och gör det möjligt att skapa olika snurrande manicker.

Projektet som blivit uppmärksammat i flera stora medier har även stått bakom två slagkraftiga reklamfilmer där ett gäng unga entreprenöriella tjejer förkastar dagens rosa leksaker. Nu innehåller GoldieBlox leksaker även de ganska mycket rosa, men det handlar förmodligen mer om att skapa byggleksaker anpassade för tjejer.

Annons
Annons