Google bygger en bro mellan mobilen och desktop

E-handlare kan snart följa kunderna vart än de går.

Det har varit på tapeten sedan flera år tillbaka och Google har lanserat allt fler lösningar för att följa efter kunderna när de rör sig i den digitala världen. Nu kommer dock det många har väntat på. En riktig bro mellan den mobila världen och gammeldatorn.

I helgen avslöjades det att annonsörer kommer att kunna följa kunderna via remarketing oavsett vilka enheter de hoppar mellan. Den nya lösningen gäller Google Display Network och DoubleClick Bid Manager och vi snackar förstås om de där efterhängsna annonserna som dyker upp efter man till exempel besökt en e-handelssida.

Annons

Från pendlingen till kvällssurfet

Exakt hur den nya lösningen kommer att fungera delges inte ännu men den ska gälla användare som är inloggade på någon av Googles olika tjänster. Eftersom Google i princip vet allt om alla så är det nog inga svårigheter för sökjätten att idag följa kunderna mellan olika enheter. Annonsörer ska få tillgång till de nya remarketing-verktygen under de kommande månaderna.

- Låt oss säga att du är en återförsäljare och vill bygga en anpassad Halloween-kampanj. Med remarketing över flera enheter (cross-device) kan du nå dina kunder med en "Det är nästan Halloween"-annons på deras telefon under morgonens pendling. Senare under dagen kan du följa upp med ett tidsbegränsat erbjudande om dekorationer och recept när de surfar på sin platta där hemma, förklarar Google.

Tidigare har det krävts att den potentiella kunden besökt din sajt både via desktop och mobilen för att kunna nå dem på båda deras enheter. Nu ska det alltså räcka med en interaktion för att sedan kunna följa efter kunden på flera olika enheter, sajter och appar.

Annons