Google uppdaterar: Alla nätbutiker bör se över sina sidor

Massa nya härliga tecken att leka med.

Google har gjort en ganska signifikant uppdatering av sin sökresultatsida, gällande något som e-handlare bör vara intresserade av. Häromdagen kunde nyhetssajten Search Engine Land bekräfta att sökjätten utökat textbeskrivningen under länkarna.

Länkbeskrivningen kan nu vara längre än tidigare

Annons

Själva textsnutten, också kallat snippet på engelska, som presenteras under länkarna i ett sökresultat har under november gått ifrån 160 till 230 tecken, i genomsnitt.

- Vi har nyligen gjort en förändring för att ge mer beskrivande och användbara textsnuttar, för att hjälpa människor att bättre förstå hur sidor är relevanta för deras sökningar. Detta resulterade i att textsnuttarna blev något längre i genomsnitt, säger en talesperson för Google till Search Engine Land.

Se över textsnutten för alla sidor

Enligt nyhetssajten så kan det vara läge för vissa webbsajtägare att se över sina “meta descriptions”, och e-handlarna ingår förmodligen i den gruppen. Den svenska seo-experten Christian Rudolf, på byrån TopDog, meddelar i alla fall att det nu är läge att se över sina beskrivningar (i koden på sidan).

- Alla e-handlare i Sverige behöver se över sin “description tag” för alla URL:er, skriver Christian Rudolf i ett mejl till Ehandel.se.

Skriv en egen fast bättre

Just nu sägs Google ändra “beskrivningen” om den saknas eller om sökordet man använt inte finns med i textsnutten. Då blir längden cirka 230 tecken istället för 160. Men enligt Christian Rudolf så kan du som e-handlare alltså själv försöka styra över dessa nya 70 tecken.

- Om en e-handlare skriver en bättre, längre text kommer den synas istället, precis som det nu syns taggar på cirka 160 tecken, förklarar Christian Rudolf.

Annons