Annons

Google vill skapa en indisk Cyber Monday

Google vill skapa en indisk Cyber Monday

2012-12-05 13:58

Årets Cyber Monday slog på nytt nya rekord i USA, och det gjorde även Kinas variant som ägde rum den 11 november. Nu ska Indien sprida e-handeln i landet och med hjälp av Google skapar man nu sin egen version av Cyber Monday.

Näthandeln i Indien ökar men är inte i närheten av de stora e-handelsnationerna USA, Storbritannien eller Tyskland. Men det ska man nu försöka ändra på. Google och ett antal av landets e-handlare har gått samman för att skapa en indisk variant av Cyber Monday.

Officiellt kallar man tilltaget för "The Great Indian Online Shopping Festival” och det hela kommer att äga rum onsdagen den 12 december. Precis som under amerikanernas Cyber Monday kommer de indiska nätbutikerna att locka landets konsumenter med rabatterade priser.

Och att jaga bra priser ska tydligen vara något av en sport i Indien så bara det kanske kan locka konsumenterna att ge sig ut på nätet. Man har även lanserat en egen hemsida till dagens ära där besökare kan ta del av medverkande butiker och tips på varför man ska handla på nätet.

Önskelistor med påminnelse

Förutom att hjälpa de deltagande e-handlarna att öka sin försäljning under den stundande dagen, hoppas man även locka nya kunder som normalt sett inte handlar på nätet. Målet är helt enkelt att sprida e-handeln i landet

För att engagera så många som möjligt att ta till sig dagen har man sett till att inkludera e-handlare inom så många kategorier som möjligt. Det är allt från kläder, skor och elektronik till heminredning, babyprodukter, smycken och resor.

Redan nu har många e-handlare börjat skylta med kommande erbjudanden i sina nätbutiker. Vissa erbjuder till och med sina kunder att skapa sina egna önskelistor och skickar sedan ut en påminnelse när det är dags att göra årets klipp.


Se dina drömmar förverkligas under GOSF (av Google India)


Källa: WATBlog

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta