Google vill skapa en indisk Cyber Monday

Årets Cyber Monday slog på nytt nya rekord i USA, och det gjorde även Kinas variant som ägde rum den 11 november. Nu ska Indien sprida e-handeln i landet och med hjälp av Google skapar man nu sin egen version av Cyber Monday.

Näthandeln i Indien ökar men är inte i närheten av de stora e-handelsnationerna USA, Storbritannien eller Tyskland. Men det ska man nu försöka ändra på. Google och ett antal av landets e-handlare har gått samman för att skapa en indisk variant av Cyber Monday.

Officiellt kallar man tilltaget för "The Great Indian Online Shopping Festival” och det hela kommer att äga rum onsdagen den 12 december. Precis som under amerikanernas Cyber Monday kommer de indiska nätbutikerna att locka landets konsumenter med rabatterade priser.

Annons
Annons

Och att jaga bra priser ska tydligen vara något av en sport i Indien så bara det kanske kan locka konsumenterna att ge sig ut på nätet. Man har även lanserat en egen hemsida till dagens ära där besökare kan ta del av medverkande butiker och tips på varför man ska handla på nätet.

Önskelistor med påminnelse

Förutom att hjälpa de deltagande e-handlarna att öka sin försäljning under den stundande dagen, hoppas man även locka nya kunder som normalt sett inte handlar på nätet. Målet är helt enkelt att sprida e-handeln i landet

För att engagera så många som möjligt att ta till sig dagen har man sett till att inkludera e-handlare inom så många kategorier som möjligt. Det är allt från kläder, skor och elektronik till heminredning, babyprodukter, smycken och resor.

Redan nu har många e-handlare börjat skylta med kommande erbjudanden i sina nätbutiker. Vissa erbjuder till och med sina kunder att skapa sina egna önskelistor och skickar sedan ut en påminnelse när det är dags att göra årets klipp.


Se dina drömmar förverkligas under GOSF (av Google India)

Källa: WATBlog

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!