Annons

Googles shoppingtjänst kan bli en tuff nöt för Amazon

Googles shoppingtjänst kan bli en tuff nöt för Amazon

2014-07-08 08:34

Jeff Bezos och hans Amazon har under en längre tid gått fram som en ångvält och haft stor inverkan på den fysiska handeln. Nu kan han själv vara på väg att få konkurrens från lite oväntat håll. Inte av andra e-handlare eller revanschlystna återförsäljare i den riktiga världen, utan av Google. Sökjätten har sakta men säkert smugit sig in på Bezos domäner med Google Shopping Express.

Amazon har under de senaste åren investerat stora pengar i nya distributionscentraler i och utanför USA, närmare bestämt 13,9 miljarder dollar under det senaste årtiondet. Det i ett försök att få så många varor som möjligt, så nära så många människor som möjligt.

Investeringar som är svåra att matcha, särskilt med tanke på Amazons kompetens inom en rad olika områden. Och även om e-handelsjätten redan har konkurrens av flera näthandlare och fysiska kedjor som nu satsar multikanal, så ser det ut som att Google lite oväntat kan segla upp som en av de farligaste i framtiden.

Sökjätten lanserade i höstas Google Shopping Express, en tjänst och app där man samarbetar med lokala och nationella återförsäljare som Walgrens, Toys"R"Us, Costco, Whole Foods och Target. Och tack vare att de lokala butikerna fungerar som lager, fick Google fick genast tillgång till tusentals produkter som konsumenter ofta efterfrågar. Det utan att investera flera miljarder dollar som Amazon.

Leverans samma dag

Istället har Google med en kombination av low-tech/high-tech kunnat rulla ut tjänsten relativt billigt. I de anslutna butikerna finns personal som jobbar för Google, och när någon shoppar via appen, ser de till att plocka ihop beställningen så att Googles flotta av leveransbilar kan köra ut varorna till kunderna så effektivt som möjligt.

Med hjälp av människor, bilar och en app har Google fått till en effektiv tjänst, och i många fall kan kunden få sina varor samma dag som de beställt. Något som Amazon gärna också skulle vilja erbjuda men har svårt med i dagsläget. Oftast får kunden vänta på sina Amazon-köp i minst två till tre dagar.

Inom den närmaste framtiden utgör Google Shopping Express inget större hot för Amazon, men på längre sikt kan tjänsten bli en konkurrens de inte riktigt räknat med. I dagsläget finns tjänsten endast i San Francisco, Peninsula, San Jose, Norra Kalifornien och i utvalda delar av Los Angeles och New York. Utbudet och antalet återförsäljare är inte heller i närheten av det Amazon kan erbjuda.

Men Google kör än så länge bara i liten skala, och där tjänsten finns, har den snabbt blivit väldigt populär. Nu ska man enligt källor satsa 500 miljoner dollar på att utveckla tjänsten, och skulle de satsa nationellt och lyckas knyta till sig en lång rad återförsäljare, så skulle man säkert kunna roffa åt sig en så pass stor marknadsandel så att Amazon mycket väl kan känna av det.


Källa: Forbes

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta